torsdag 19. september 2019

Russiske prester med bønneopprop mot Moskva-saken

Grunndykk
Over 120 russisk-ortodokse prester har signert et opprop som ber russiske myndigheter om å stoppe straffeforfølgelsen av demonstranter (og ikke-demonstranter) i den såkalte Moskva-saken. Oppropet ble publisert tirsdag 17. september på det uavhengige ortodokse nettstedet Pravoslavie i mir (Ortodoksi og verden). Minst seks personer har allerede blitt dømt til fengselsstraffer, og flere venter på å bli stilt for retten (se detaljer nederst i innlegget). Etter presteoppropet har mange fra andre yrkesgrupper også gått sammen om liknende uttalelser (linker nederst i innlegget).

«Avskrekkelse kan ikke danne grunnlag for et samfunn av frie mennesker om elsker hverandre»

Pravoslavie i mir, 17. september 2019

«Han har kunngjort for deg, menneske, hva godt er. Og hva krever Herren av deg? Bare at du gjør rett, viser trofast kjærlighet og vandrer ydmykt med din Gud.» Mika 6.8


Russisk-ortodoks kirke i Berdsk, eget bilde


For å oppfylle vår pastorale plikt til å gå i forbønn for fanger, mener vi, prester i Den russisk-ortodokse kirke, hver og en i sitt eget navn, at det er vår plikt å uttrykke vår overbevisning om behovet for å overprøve fengselsdommene som er tilkjent en rekke personer i «Moskva-saken».

En av de dømte er Konstantin Kotov, som uten å ha begått noen voldelige handlinger verken mot offentlige tjenestemenn eller andre personer, har fått en usedvanlig streng straff. Hans eneste «forbrytelse» var å gå i forbønn for andre fanger, og det utelukkende med fredelige midler. Det smertet oss å høre at en av bevisgjenstandene, som ble beslaglagt hjemme hos ham, var en hjemmelaget plakat med ordene til protoiereus Aleksandr Men: «Barmhjertighet er det vi kaller til», sammen med en oppfordring om å utveksle fanger med Ukraina. I dag, 29 år etter det uoppklarte drapet på fader Aleksandr, er disse ordene fortsatt aktuelle og lyder som en bebreidelse av vårt hardhjertede samfunn. Fangeutvekslingen mellom Russland og Ukraina, som fant sted etter dommen mot Konstantin Kotov, hadde Den russisk-ortodokse kirkes fulle støtte. Å bedømme det som en oppfordring til ulovlige handlinger er absurd. 

Det forundrer oss at dommerne nektet å la et videoopptak inngå i sakens dokumenter; videoen beviser Konstantin Kotovs uskyld, og motsier forklaringene til politimennene, som gjentar hverandre ordrett. Vi ønsker å minne alle som har avgitt eller skal avgi forklaringer i denne og andre saker, om ordene i Den hellige skrift: «Et falskt vitne skal ikke bli ustraffet, og den som taler løgn skal omkomme» (Ordsp 19.9). Den som avgir falskt vitnesbyrd, gjør seg selv til en medskyldig i dommen mot Frelseren, som også ble dømt på falske vitners forklaringer (Matt 26.60).

Vi håper at de andre involverte i saken, som venter på å bli stilt for retten og som ikke er anklaget for voldshandlinger (blant andre Aleksej Minjajlo, som er ortodoks og sterkt engasjert i sosialt og veldedig arbeid), får frafalt siktelsen mot seg, og at de om kort tid blir satt fri. 

Vi er kategorisk imot alle former for vold, om det så begås av demonstranter eller av offentlige tjenestemenn som har til oppgave å sørge for sikkerheten til innbyggerne, inkludert demonstranter.

Dommene i Moskva-saken forundrer oss når vi sammenlikner med andre, mye mildere dommer som russiske domstoler har felt for mye alvorligere forbrytelser. Vi mener at straffen må stå i forhold til lovbruddet. Men i stedet tillegger myndighetene mennesker et ytterligere ansvar. Når det er tilfelle, blir rettspleien selv forvandlet til et hån og til «masseopptøyer».

Vi ønsker at russiske borger skal ha tiltro til et rettssystem som er rettferdig, som fatter uhildede avgjørelser uavhengig av den mistenktes eller tiltaltes sosiale, økonomiske og politiske status. Retten skal være i stand til å beskytte borgerne mot vilkårlighet og overgrep fra utøvende myndigheters og fra politi- og sikkerhetsmyndigheters side. Hvis ikke blir selve dens eksistens forvandlet til en kulisse og en formalitet.

Vi henvender oss til dem som har juridisk myndighet og til ansatte i politi og sikkerhetstjenester. Mange av dere er døpt i Den ortodokse kirke og regner seg selv som troende. Rettssaker skal ikke være undertrykkende, domstolene skal ikke kunne utnyttes som et pressmiddel mot dissidenter, maktbruken skal ikke være urimelig streng og brutal.

Vi er bekymret for at disse dommene framstår mer som avskrekkelse av russiske borgere enn som en rettferdig dom mot de tiltalte. Apostelen Paulus knytter frykt sammen med det å være i en slavetilstand: «Dere fikk jo ikke trelldommens ånd, så dere igjen skulle frykte» (Rom 8.15). Apostelen Johannes skrev: «I kjærligheten finnes det ikke frykt. Den fullkomne kjærlighet driver frykten ut. For frykten bærer straffen i seg, og den som frykter, er ikke blitt fullendt i kjærlighet» (1 Joh 4.18). Avskrekkelse kan ikke danne grunnlag for et samfunn av frie mennesker om elsker hverandre.

Vi oppfordrer alle til å be innstendig for dem som er i fengsel og for dem som har deres skjebne hviler på, for Russland, for landets myndigheter, hæren og folket. La Gud velsigne oss alle med sin fred og gi oss mot og krefter til å akte og elske hverandre.

Oversatt fra Pravoslavie i mir



Hvem er dømt i Moskva-saken, og for hva?

Konstantin Kotov: 4 års fengsel for gjentatte brudd på demonstrasjonsloven
Pavel Ustinov: 5 års fengsel for vold mot politiet (angivelig motsatte han seg pågripelsen og dro armen til en av politimennene ut av ledd)
Kirill Zjukov: 3 års fengsel for vold mot politiet (for å ha forsøkt å løfte opp visiret til en politimann)
Ivan Podkopajev: 3 års fengsel for vold mot politiet (for å ha sprayet pepperspray på politiet)
Danil Beglets: dømt til 2 års fengsel for vold mot politiet (for å ha dratt en politimann i armen)
Jevgenij Kovalenko: 3,5 års fengsel for vold mot politiet (for å ha kastet en søppeldunk mot politiet, som antagelig ikke traff)


Les mer:
Russland på norsk: "Masseopptøyene" i Moskva (dypdykk om Moskva-saken)

Ingen kommentarer: