Oversatt fra Republic med tillatelse fra forfatteren
Dmitrij Tolkatsjov, 26. februar 2020
Dmitrij Tolkatsjov er russisk statsviter og LHTB-forsker ved Moskva økonomihøyskole.
Skoleungdom har ofte
lite kunnskap om homoseksualitet (forståelig nok, for på skolen
er dette et tabuemne), men de støtter likevel opp om like rettigheter for LHBT-personer.
I september 2013 malte aktivister fotgjengerfeltet foran den russiske ambassaden i Helsinki i regnbuefarger i protest mot loven om homopropaganda. Bilde: Murrur, via Wikimedia Commons |
Mens noen prøver å grunnlovsfeste en definisjon av være seg familien
eller ekteskapet som en union mellom en mann og en kvinne, støtter russisk
ungdom aktivt opp om toleranse og likestilling. Nå om dagen er det uhipt å være
homofob. Til eksempel har studenter ved økonomihøyskolen i Moskva flere ganger tatt
affære mot homofobi: I 2017 ble studentens ombudsmann, som hadde kommet med
homofobiske uttalelser på internett, tvunget til å fratre stillingen sin etter krav
fra studentene, og i disse dager risikerer en lektor disiplinærstraff på grunn
av «en obskøn forelesning med homofobisk slagside» etter at studentene har delt
et lydopptak av forelesningen på nettet.
Selv på det mer konservative universitetet MGU (Statsuniversitetet i Moskva) skjer det ting: Nylig stod en inntil nå hemmelig LHBT-forening fram i lyset, etter å ha skjult seg i fem år under dekke av å være en fugletitterklubb, og før fotball-VM i 2018 brukte enkelte studenter homokyss for å rette oppmerksomhet mot fansonen som var under bygging like ved campus.
LHBT er gradvis på vei bort fra å være en undertrykt gruppe
til en som stadig oftere blir bedt om unnskyldning. Homofobi har begynt å bli
noe som fordømmes i offentligheten, og ungdommen snakker i økende grad om
individets egenverdi. Da den populære tiktokeren fra Kursk, Volodja XXL, som hadde
kommet med en homofobisk uttalelse, ble intervjuet av beautyblogger Andrej
Petrov (som er åpent homofil), var det slett ikke «den unge homofoben» som fikk
internetts sympati. På kort tid gjennomgikk XXL en ekstra stor forvandling – fra
oppfordringer om å skyte homofile til å gå ut med en offentlig unnskyldning:
«Samme hva slags legning, religion, nasjonalitet eller overbevisning man har,
så er man først og fremst et menneske.» Og i juni 2019 måtte dattera til presidentens
pressetalsmann, Jelizaveta Peskova, be om unnskyldning for en innrømmelse på
Instagram om at hun personlig syns det er greit at noen muslimske land har
dødsstraff for likekjønnede parforhold.
Eksemplene over kan gi inntrykk av at denne nye trenden bare
gjelder Moskva. Det stemmer ikke. Virkningen av informasjonskampanjen som ble
lansert i forbindelse med loven som forbyr «propaganda for utradisjonelle
seksuelle forhold», har ikke bare avtatt – den har gitt et helt uventet
resultat. Ifølge en Levada-undersøkelse fra i fjor støtter 47 % av russere
likestilling for LHBT-personer. De mest tolerante er ungdom under 25 år, personer
bosatt i storbyer, og personer med høy utdanning og inntekt. Det som har skjedd
i Russland, er ikke unikt – det er de samme variablene som har størst betydning
for holdningsendringen til homoseksualitet i Vesten.
Sakens bakgrunn
I 2013 ble det i Russland innført en føderal lov som forbyr
propaganda for «utradisjonelle seksuelle forhold» overfor mindreårige. Loven
skapte mye oppstyr både i og utenfor Russland: Human Rights Watch mente loven
var «skadelig for barn», og Menneskerettighetsdomstolen og FNs komite for
menneskerettigheter kalte den diskriminerende.
Ideen til loven ble født ut av regionale forbud mot
«homopropaganda». Lokale parlamenter konkurrerte om hvem som kunne legge til
flest identiteter i propagandaforbudet – i lovtekstene figurerte sodomi,
lesbianisme, bifili og transseksualitet. I noen regioner forbød man i én sleng å
propagandere for «homoseksualisme» og «pedofili», og i andre gjaldt forbudet
også «religiøse sekter».
Jelena Mizulina, 2012 Bilde: Dmitry Rozhkov via Wikimedia Commons |
Hva skjedde så? Ironisk nok ble det en økende
interesse for spørsmål knyttet til homoseksualitet. At den «antok store dimensjoner»
sørget imidlertid lovgiverne selv for. Søkestatistikk fra Google Trends viser
at søk på «propaganda for homoseksualisme» nådde tre høydepunkter – da parlamentet
i Sankt Petersburg vedtok den famøse loven om «propaganda for homoseksualisme
og pedofili» i 2011, da den føderale loven ble innført i 2013, og under
Sotsji-OL i 2014. Før og etter dette var det ingen som brydde seg om «homopropaganda».
Søkestatistikk for søk på «propaganda for homoseksualisme», Google Trends Kilde: Dmitrij Tolkatsjov |
Sexpanikk
Diskusjonen omkring disse lovene førte ut i en ekte moralsk seksuell panikk – når fantasien blir besatt av angst for en «ond» seksualitet som truer
framtida. Man begynte å se homser i regnbuer, lærebøker,
bodybuilderkonkurranser og burgerreklamer. Når lovgiverne sa at «propagandaen
har antatt store dimensjoner», var det fordi bekymrede borgere begynte å lete
etter propagandaen (som de selvfølgelig også fant). Som om ikke det var nok,
begynte russere å lete i sine egne familier og bekjentskapskretser etter de
homsene og lesbene som statspropagandaen hadde portrettert for dem. Men ifølge
en Levada-undersøkelse fra februar 2013 sa 89 % av russere at de ikke kjente
noen homofile eller lesbiske.
Forskere har pekt på ulike årsaker til at staten ble så
opptatt av homofili – fra behov for å mobilisere velgere til oppriktig «omsorg»
for mødre og barn. Men en valgkamp som mobiliserer samfunnet rundt konservative
verdier og hat mot «Gayropa», vil bare ende i skuffelse – tradisjonelle familieverdier
gir ikke smør på brødskiva. Et poeng til: Amerikanske og britiske psykologer,
psykiatere og sosiologer har funnet ut at likekjønnet sex ikke sprer seg i
ungdomsmiljøer. Ungdom prøver gjerne røyk eller alkohol når de er sammen, men
ikke sex med samme kjønn (det er verdt å nevne at ingen bestrider lysten til å
eksperimentere med sex, men den er likevel svært individuell).
Når man vurderer politiske resultater, må man se på hvordan
politikken endrer atferdsmønsteret til en bestemt gruppe mennesker. I dette
tilfellet er det verken snakk om barn eller LHBT-miljøet, men deres motstandere
– det konservative mindretallet. Loven er ment å skulle forhindre potensiell
vold, ta konflikten over på det juridiske plan, og tilskynde til å handle
innenfor rammene av de regler om «propaganda» som loven oppstiller. Men igjen har
det endt «som det pleier*»: Antall lovbrudd motivert av hat på bakgrunn av
seksuell legning har økt, mens staten nekter å ta det på alvor.
«Kontakthypotesen»
Over en periode på tre år har jeg intervjuet respondenter
fra LHBT-miljøet, og blant annet snakket med dem om «propaganda-loven».
Flesteparten har svart: «Det berører ikke meg.» Når vi fortsetter samtalen,
kommer det fram at de faktisk begynte å åpne seg mer (kom ut av skapet) for
sine nære og kjente etter innføringen av propaganda-forbudet. Denne formen for
privat motarbeidelse av loven har vist seg å være den mest effektive. Forskere
kaller dette for kontakthypotesen –
når du endrer holdning til en hel gruppe (i dette tilfellet LHBT) fordi du
personlig kjenner en eller flere av medlemmene. Politikerne i Dumaen hadde nok en
anelse om at dette ville skje, da de senere foreslo et forbud mot «å komme ut».
Samfunnet som helhet er ikke lenger likegyldig til teamet
homofili, ettersom staten tvinger alle til å ta stilling i LHBT-spørsmålet.
Levada-senteret har over flere år undersøkt folks holdninger til denne gruppa.
Her er ett av de mest signifikante funnene: På spørsmål om
hva homoseksualitet er, får respondentene velge mellom
svaralternativer som sykdom, seksuelt avvik og seksuell legning. Bare ett av
disse er riktig, men flesteparten tror homoseksualitet er en sykdom eller et avvik.
For å tydeliggjøre resultatet er det fremstilt grafisk fra 1998 t.o.m. 2015 (se diagram nedenfor). At
mange oppfatter homoseksualitet som en sykdom eller resultat av oppdragelse
eller vold (når flere svarer «resultat av overgrep», svarer færre «resultat
av oppdragelse»), er en trend som vedvarer.
Det er åpenbart at holdningen til homoseksuelle varierer med
synet på homoseksualitet. Dersom man tror noe skyldes sykdom eller
avvik, vekkes det negative følelser (avsky, frykt, irritasjon, vaktsomhet). Men
det interessante er at når det gjelder rettigheter, har situasjonen endret seg
etter 2015. I 2013 var godt under halvparten (38 %) enige i påstanden om at
homofile og lesbiske bør ha de samme rettighetene som andre borgere, men i 2019
støtten nesten halvparten (47 %) denne påstanden. Til og med en spørreundersøkelse
gjennomført av TV-kanalen NTV viste et liknende resultat – 52 % av
respondentene var for likestilling.
Tall fra Levada april 1998 - mai 2015 om russeres syn på homofili Lyseblå: Kan ikke svare. Lilla: Medfødt seksuell legning. Grønn: Resultat av overgrep. Rød: Resultat av dårlig oppdragelse/promiskuitet (avvik). Mørkeblå: Sykdom Kilde: Dmitrij Tolkatsjov |
Russiske skoleelever
og lærerne deres
I oktober 2019 presenterte byrået Mikhailov i partnjory sin
elevundersøkelse «Russiske skolelever: politiske, seksuelle og
karrieremessige preferanser». Totalt intervjuet de 1057 respondenter i alderen
10 til 18 år fordelt over 52 regioner.
I undersøkelsen svarte 62 % av elevene at de ikke kjenner
noen LHBT-personer, som er færre enn i Levada-undersøkelsen av hele
befolkningen. Ungdom aksepterer altså i større grad ulike former for seksuell
legning. Dessuten har de fleste et avslappet eller likegyldig forhold til LHBT.
Spørsmålet som dreide seg om rettigheter, rammet inn
respondentenes reaksjon i betydelig grad: «Bør LHBT-personer få flere rettigheter?». Her svarte bare 27 %
bekreftende. Kanskje på grunn av formuleringen. Hadde man spurt om like rettigheter, ville resultatet
antagelig blitt et annet. Deretter fulgte en liste over disse «særlige
rettighetene», som rett til å inngå ekteskap, rett til å adoptere barn, og forsamlingsfrihet.
Hvorfor kaller Mikhailov i partnjory disse
rettighetene for «særlige»?
Ifølge samme undersøkelse støtter 44 % likekjønnede ekteskap.
Dette tallet virker lite sannsynlig – etter mitt syn er det altfor lavt.
For to år siden gjennomførte undertegnede og Varvara
Vasiljeva et forskningsprosjekt, hvor også vi intervjuet russiske skoleelever
mellom 15-17 år om homoseksualitet. Resultatene ble publisert i boka Uplifting Gender and Sexuality Education Research noen måneder før elevundersøkelsen til Mikhailov i partnjory.
Vi ønsket å forstå hvordan temaet familie og familiepolitikk
behandles i samfunnsfagundervisningen. Vi lurte på hvordan russiske lærere
tolker det som står i lærebøkene, og ikke minst hvordan elevene benytter seg av
kunnskapen.
I tillegg stilte vi noen spørsmål vi om sosialt kjønn og
ekteskap, med henblikk på propaganda-loven. En vesentlig begrensning i studien er
at barna som deltok var fra middelklassefamilier og gode skoler (et lyceum i
Moskva og et regionalt gymnas). Men siden har vi snakket med et stort antall
ansatte ved ulike skoler rundt om i landet, som bare har bekreftet våre
hypoteser.
Vi så på et utvalg av lærebøkene og litteraturen som lærerne
bruker i undervisningen. Helt som forventet er de sjelden oppdaterte lærebøkene
tause om homoseksualitet, de beskriver det tradisjonelle ekteskapet som «en
union mellom en mann og en kvinne», fortier temaet sosialt kjønn, og understøtter
utdaterte kjønnsstereotypier.
Lærerne baserer seg imidlertid ikke alltid på lærebøkene,
særlig under forberedelse til EGE (avsluttende eksamener), og anvender isteden
oppgavehefter og supplerende læremidler. Lærere med lang fartstid fortier
temaet homoseksualitet, de gjør ikke forsøk på å sette seg inn i det, men
støtter seg heller til statlig propaganda og politiske tv-show. Verken lærerne
eller elevene tar opp disse temaene i undervisningen.
Vi har også observert følgende: Lærerne ved den regionale
skolen blander rett og slett sammen begrepene biologisk og sosialt kjønn, og
forstår ikke forskjellen mellom dem. De forklarer at de har et begrenset antall
timer til å jobbe med temaet og forteller om synet på kjønnsroller som
dominerte på 50-tallet av forrige århundre. Lærerne er imidlertid ikke imot
likestilling og menneskerettigheter!
Lærere med kortere fartstid går aktivt inn i diskusjonen om
likekjønnede ekteskap og snakker om LHBT (også om transpersoner) – fordi
elevene etterspør det. Her er det elevene som er hoveddrivkraften – de krever
at lærerne skal følge med i tiden. Lærerne i Moskva mener ikke at man bør
begrense seg til lærebøkene, men de er veldig forsiktige når de snakker om
homoseksualitet – her trer selvsensuren inn. I distriktene forekommer selvsensurering
i mindre grad.
Ungdommen er ikke innstilt
på å hate
Elevene klarer seg utmerket godt uten utdaterte lærebøker og
– for å si det som det er – uten lærere. Moderniseringen og globaliseringen gir
dem uante muligheter for selvutvikling. Dagens skoleungdom støtter likekjønnede
ekteskap, de ser LHBT-personer i tv-serier og filmer, men sjeldnere i det
virkelige liv. De forstår ikke hva homoseksualitet er (de kan til
og med tro det skyldes sykdom eller avvik), forståelig nok, ettersom de ikke
har noen å snakke om det med. Men viktigere er det at de ikke nekter
LHBT-personer like rettigheter.
En av fem av elevene som vi snakket med var enige i (eller
delvis enige i) at homoseksualitet er en sykdom. Litt færre enn en tredjedel
var enige i (eller delvis enige i) at å ha to mødre ikke er bra for barnet,
altså at homoseksualitet er et avvik. Sammenliknet med tallene fra
Levada-undersøkelsene, som måler hele befolkningen, er det færre ungdommer som
anser homoseksualitet som sykdom eller avvik.
Men det mest overraskende var dette: Elevene som deltok i
undersøkelsen vår, måtte svare på et åpent spørsmål: «Hvilke familietyper som
anerkjennes i andre land, er aktuelle, og hvilke er uaktuelle, for Russland?» Nesten
alle elevene nevnte likekjønnede ekteskap, og kun 25 % av svarene var med
negativt fortegn. Det vil si at skoleelever i de fleste tilfeller enten
støtter ideen om likekjønnede ekteskap, eller så peker de på at dette ikke er
en mulighet i Russland, men de er generelt ikke imot det.
Det viser seg at verken lærebøker eller lærere har noen
betydelig innflytelse på elevenes syn på homoseksualitet. Ungdommen skaper et
unikt miljø for toleranse og støtter likestilling for LHBT-personer, mens
statspropagandaen taper terreng, både på nettet og i det virkelige liv.
Oversatt fra Republic
Originalartikkel: Znak ravenstva. Potsjemu rossijskaja molodjozj ne podderzjivajet gomofobiju
* Referanse til et utsagn av Jeltsins statsminister Viktor Tsjernomyrdin, som er blitt stående som et fast uttrykk: «Vi ville det beste, men det gikk som det pleier/som det alltid går.»
* Referanse til et utsagn av Jeltsins statsminister Viktor Tsjernomyrdin, som er blitt stående som et fast uttrykk: «Vi ville det beste, men det gikk som det pleier/som det alltid går.»
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar