fredag 15. november 2019

«Hva skjer i russisk media i dag? Jeg kaller det samizdats renessanse»

Grunndykk
Valerij Potasjov har skrevet fra Svarte natta i Tromsø, hvor Roman Badanin snakket om den uavhengige journalistikkens framtid i Russland og verden, og Ivan Golunov fortalte om straffesaken mot ham og den påfølgende støttekampanjen for ham, som skjedde i sommer.

Forrige helg gikk journalistkonferansen Svarte natta av stabelen i Tromsø. Til stede var flere russiske journalister, deriblant Valerij Potasjov fra Karelen. I en kommentar i den petrozavodskbaserte nettavisen Stolitsa na Onega har han skrevet om noe av det som gjorde mest inntrykk på ham under konferansen. Russland på norsk har fått tillatelse av Potasjov til å legge ut teksten i norsk oversettelse.  

Den uavhengige journalistikken i Russland har vist veien til samizdat

Stolitsa na Onega, 11. november 2019
Valerij Potasjov

Roman Badanin på Svarte natta
Bilde: Valerij Potasjov

Ved inngangen til den lange polarnatta finner den tradisjonsrike journalistkonferansen, med det passende navnet Svarte natta, sted i den norske byen Tromsø. Blant de spesielt inviterte gjestene er eminente journalister fra mange verdens land, som for det meste driver med undersøkende journalistikk eller har høstet berømmelse for sine oppsiktsvekkende avsløringer.

For to år siden fikk jeg gleden av å treffe Novaja Gazetas sjefsredaktør Dmitrij Muratov på denne konferanse. Blant dem som kom til Tromsø i år, var grunnleggeren av nettstedet Projekt Roman Badanin og gravejournalist Ivan Golunov, som i sommer ble arrestert på falske anklager om narkotikaomsetning, noe som vekket en voldsom protestkampanje over hele landet.


Back in samizdat


Roman Badanin, som tidligere har vært sjefsredaktør for Forbes Russias nettsider, nyhetsbyrået RBK og TV-kanalen TVRain fortalte sine norske kolleger om det nye nettstedet Projekt, som trass i sin korte levealder allerede flere ganger har blitt tildelt den prestisjetunge prisen Redkollegia for journalistiske gravearbeider. Jeg syns imidlertid det var mer interessant å høre om Romans syn på den uavhengige journalistikkens framtid, som han ser i sammenheng med samizdat – og det ikke bare i Russland.

«Det [samizdat] var et ganske bemerkelsesverdig fenomen i Sovjet i andre halvdel av det 20-ende århundret, da tusenvis av mennesker over hele landet på egen risiko – for det var stor fare for å havne i fengsel eller på sinnssykehuset – trykket opp, noen ganger for hånd, hundre tusenvis av forbudte litterære tekster», forklarer Roman Badanin. «Hva er det som skjer i russisk media i dag? Jeg kaller det for samizdats renessanse, for i løpet av de siste fem årene, mens de store mediene har vært helt nedstrippet, dukket det plutselig opp en pleiade av nye medier – først små, og siden ikke fullt så små medier, som i stor grad har de samme kjennetegnene. Ikke sjelden er de registrert i andre land enn Russland – slik som oss og mange andre, for det gjør at man ikke bare kan puttes rett i fengsel. Noen ganger drives de rett og slett av entusiaster som gir rene ord for pengene. Jeg regner ikke bare oss blant disse mediene, men faktisk også Meduza – det er ikke lenger et lite medium, men det oppstod som en del av en motbølge til presset mot russiske massemedier. Der er en masse andre små medier også, for eksempel The Bell, som vi kjenner og liker så godt. De oppstod nesten på samme tid og omtrent etter samme modell som oss. Jeg regner også deler av russisk YouTube til dette, med sine mange såkalte stand alone-spillere. Det kan være en kameramann, lydtekniker eller produsent som får til å skape prosjekter med et ikke så rent lite publikum. Og til og med Telegram-kanaler, som også er en enkelt måte å skape medieprosjekter på for en liten gruppe mennesker.»

Ifølge Badanin har ikke de store redaksjonene taklet de nye utfordringene, og denne trenden merkes i hele verden.

«Nettpublikasjonen ProPublica oppstod i USA hvor det ikke finnes noen Putin», bemerket Badanin. «Det handler ikke om Putin. Det handler om at de store mediene, på slutten av 2000-tallet, stod overfor en gigantisk utfordring. Utfordringen var økende stratifisering og inntektsoverføringen til sosiale medier. Det var en tøff tid for internasjonale medier. For to år siden var jeg et år på Stanford sammen med en strålende forsamling av dyktige amerikanske journalister fra hele landet, og de snakket nettopp om dette – om rystelsen som hadde skjedd i deres yrkesgruppe mot slutten av 2000-tallet. På denne tiden ble folk oppsagt i hopetall fra de internasjonale mediene. Hvorfor var det så mange oppsigelser? Fordi å drive kvalitetsjournalistikk, som først og fremst er undersøkende journalistikk, var vanskelig og uoverkommelig. Dermed ble disse delene av redaksjonene skrenket inn. I kraft av de vestlige landenes velutviklede demokratiske institusjoner gikk det ganske raskt opp for folk at slik kunne man ikke ha det. Det var da man begynte å snakke om at samfunnet trenger vaktbikkjer. Folk innså at non-profit- modellen gjør det mulig for disse vaktbikkjene å eksistere. Vi trenger disse, ikke bare for at de skal finnes, men for at samfunnet skal vite hvor det smerter. Men i Russland har vi dessuten Putin på toppen av dette.»

Ettersom Roman Badanin for tiden ikke bor i Russland, kunne jeg ikke la være å spørre ham om hans egen erfaring, og erfaringen hans med det nye prosjektet, tilsier at [russiske, o.a.] gravejournalister heller burde jobbe utenfor vårt lands grenser.

«Det syns jeg ikke», svarte Badanin. «Så lenge vi har, og så lenge jeg har mulighet til å gjøre en god jobb mens jeg befinner meg på russisk jord, så skal vi også fortsette med det. Men situasjonen er ulik for alle. Vi vet om åpenbare eksempler på at folk har blitt tvunget til å reise ut fordi de har kriminelle forhold hengende over seg. Man kan ikke fordømme noen for det, for å si det mildt. Tvert imot, jeg applauderer det – det er bedre å reise ut og jobbe der enn å sitte i fengsel og ikke jobbe. Når jeg snakket om Projekt, snakket jeg først og fremst om den juridiske siden av det – ja, vi er ikke registrert i Russland, og mange, mange andre nye medier er heller ikke registrert i Russland, ikke fordi de er slyngler, men fordi man på denne måten kan gjøre jobben sin uten hver dag å måtte skrive under på rettspapirer. Det er det hele. Jeg trenger ikke fortelle Dem om de mangfoldige lovene i Russland – fra ‘utenlandske agenter’ til samarbeid med ‘uønskede organisasjoner’. Alle disse lovene gjør at det for en journalist som er registrert i Russland, er svært farlig å gjøre jobben sin, du er per definisjon underlagt sensur, selv om du ikke vil være det. Du kan havne i følgende situasjon: Enten må du stå til ansvar for loven, og noen av disse paragrafene går så langt som å gi fengselsstraff, eller så lar du være å skrive om de og de sakene.»


Golunov angrer ingenting


Gravejournalist Ivan Golunov, som i sommer fikk merke til det fulle hva dette yrket kan føre med seg i Russland, har ingen planer om å dra fra Russland. I alle fall ikke enda, som han fortalte deltakerne på konferansen i Tromsø.

Ivan Golunov på Svarte natta
Bilde: Valerij Potasjov


«Jeg vet at å reise fra Russland vil innebære at det blir vanskelig å skrive, og gjøre undersøkende arbeid om Russland, fordi hvis jeg ikke bor i landet, mister jeg liksom følelsen av hva som foregår. For meg personlig er det alltid vanskelig å skrive om det jeg ikke ser. Jeg har alltid lyst til å føle og se ting selv», innrømmet Ivan.

I juni ble Golunov, som er Moskva-korrespondent for nettavisa Meduza, siktet for forsøk på narkotikaomsetning og satt i varetekt. Dette skjedde bare timer etter at han hadde oversendt redaktøren nok et journalistisk gravearbeid – om hvordan begravelsesindustrien er organisert i Russland, og om hvordan den styres av ukjente entreprenører med kontakter høyt opp i FSB. Dette gjorde at mange helt fra starten fattet mistanke om at straffesaken ikke var tilfeldig. Da Golunov ble arrestert, skapte det en voldsom folkeaksjon til hans støtte. Dette kom helt overraskende på russiske myndigheter, og etter fem dag frafalt innenriksdepartementet alle anklager mot journalisten og satte ham fri.

«Det er en forbløffende historie om hvordan sivilsamfunnet i Russland ble konsolidert. Det var først i etterkant at jeg kunne rekonstruere hvordan det hele forløp, og jeg ble selvfølgelig svært overrasket, for jeg kan ikke huske at noen liknende konsolidering har skjedd tidligere, jeg har verken lest eller hørt om det før», sa Golunov.

Ivan innrømmer at han overhodet ikke angrer på noe som gjelder denne lite hyggelige affæren. Likevel kunne jeg ikke la være å spørre ham om han angrer på at han nektet å delta på den ikke-godkjente aksjonen til støtte for ham i Moskva den 12. juni – etter at han var sluppet fri. Mange oppfattet dette som en oppfordring til ikke å delta i en ikke-godkjent aksjon, noe som førte til en splittelse i protestbevegelsen.

«Jeg har ikke oppfordret til ikke å gå på demonstrasjonen», understreker Ivan Golunov. «Det er et rent juridisk poeng: Jeg kan ikke utsette folk for fare ved å oppfordre dem til å gå på et ikke-godkjent arrangement. Enhver må selv få bestemme om han vil gå eller ikke. Jeg hadde egentlig litt lyst selv til å gå på demonstrasjonen etter at jeg var satt fri, men jeg skjønte at – dette var en ikke-godkjent demonstrasjon, folk sa at de bare tok en spasertur rundt i byen – at hvis jeg hadde dukket opp, ville folk ha begynte å stimle sammen rundt meg. Det ville ha vært et signal om å gå til pågripelser. Det ville faktisk ikke vært særlig trygt for folk. Jeg ville ha utsatt dem for fare. For det andre er jeg usikker på hva det ville betydd for min egen sikkerhet å ha en menneskeskare rundt meg. Jeg mener hvis noen plutselig hadde tatt fram en kniv, hva ville da ha skjedd, vi vet ikke.»

Ivan Golunov kommenterte også at de statlige mediene forvrenger det han har uttalt offentlig, og at spørsmålet fra Stolitsa na Onegas journalist vinter om at «den statlige propagandamaskinen i Russland fungerer veldig effektivt».

Uansett forble folkeaksjonen til støtte for den arresterte Ivan Golunov kun det den var, og utviklet seg ikke videre til en kraftfull og landsdekkende sivil protest mot ulovlig straffeforfølgelse. Er det derfor noe å undre seg over at ingen har måttet stå til ansvar for straffesaken mot Golunov?

Valerij Potasjov, Tromsø

Oversatt fra Stolitsa na Onego

Takk til Valerij Potasjov for tillatelse til å bruke tekst og bilder!

Ingen kommentarer: