torsdag 5. september 2019

«Poenget er ikke hvem som kommer etter Putin, men hva»

Grunndykk
Ilja Jasjin avsoner nok en administrativ straff for organisering av demonstrasjoner. Fra fengselet skriver han stadig Facebook-innlegg om sine møter med maktapparatet. I går traff han en politimann som viste en positiv nysgjerrighet for Jasjins politiske synspunkter, og de fikk en ganske interessant samtale.  

Facebook, 5 september 2019
Ilja Jasjin

Yashin1
Ilja Jasjin på en demonstrasjon i 2013
Bilde: Night Rain 5, via Wikimedia commons

Vanligvis blir jeg fraktet i fangebil når jeg skal til ankemøte i byretten. Det er ikke behagelig: Man må sitte på en trebenk, og hver gang det er en hump i veien, får du et slag i ryggen.

På tirsdag sendte de i stedet en personbil med blålys og et par intelligente politivakter. Veldig høflige karer.

«Ilja, vi har litt tid før retten», sa en av dem. «Er det greit hvis vi plukker opp en kollega på veien?»

Kollegaen viste seg å være en fenrik [praporsjtsjik] som hadde fått motorstopp. Han måtte hentes på verkstedet og skysses til en politistasjon som lå på veien til retten.

«Hei der, jeg er Zjenja», sa fenriken og hilste på meg mens han satte seg i forsetet. «Jeg har sett videoene dine på YouTube.»

«Hva tenker du om dem?» spurte jeg nysgjerrig.

«Bare positivt», svarte Zjena bifallende. «Jeg støtter heller ikke Sobjanin. Jeg er din… hvordan skal jeg si det… våpenbror!»

«Kanskje du vil ha køya mi i fengselet da, våpenbror?»

Det knegget fra forsetet. Fenriken viste seg å være en omgjengelig fyr. Rundt femti år, potetnese, rynker og Ray Ban-solbriller, som stod i en komisk kontrast til politiuniformen.

«Ok, ta at Putin går av». Han kom straks med sitt beste argument. «Hvem skal da ta over?»

Vi diskuterte Navalnyj. Fenriken sympatiserer med ham, og følger med på korrupsjonsgranskingene hans. Men han er bekymret: Hva om han er en ny Jeltsin? Det sies jo at han også var demokrat i begynnelsen, at han tok trikken, «men vi vet jo åssen det gikk».

«Vet du hvem folka mine støtter? Grudinin! Men han bare forsvant etter valget…»

Jeg forklarte ham i korte trekk hva som skjer med slike kandidater etter valget, og sa at poenget ikke er hvem som kommer etter Putin, men hva.

«Hovedsaken er å ha kontroll på presidenten og at han er avsettelig», forklarte jeg. «Du kan sette inn hvem som helst, for eksempel Grudinin, eller deg selv. Men uten hemninger kommer det til å bli en ny Putin, uansett hvem det er. Skjønner?»

Zjenja klødde seg ettertenksomt på haka. I samme øyeblikk gjorde bilen en krapp sving over i bussfeltet, slo på sirenen og suste avgårde. Politihatten til fenriken falt ned fra hodet hans.

«Kostja, for faen, vi trenger jo ikke kjøre med parabolsk hastighet heller», kjeftet han på sjåføren. Denne glefset godlynt tilbake at han hadde fått nok av politikksnakk.

«Men åssen skal man bli kvitt dem da?» Jevgenij snudde seg mot meg på nytt. «Denne Setsjin er jo samme ulla. Der er penger i spill. De kommer bare til å fortsette å bryte opp demonstrasjoner og putte dere i buret.»

«Du er jo sjøl purk», sa jeg. «Så si meg, hvor mange klarer man å bryte opp? Ti tusen? Femti tusen? Kanskje det. Men hva om folket blir så drittlei at en million mennesker tar til gata, klarer man da å bryte dem opp?»

«Neppe en million», fenriken var med på den «Men jeg håper at jeg har gått av på pensjon innen den tid.»

Bilen stoppet ved politistasjonen.

«Nå dere kommer til makta, må dere ikke glemme politiet», sa Zjenja og tok på seg hatten.

«Klart det», svarte jeg. «Hvis politiet husker på oss, skal ikke vi  glemme dem heller.»

«Aha», lo han. «Særlig opprørspolitiet.»

Fenriken gikk ut på gata og spaserte lystig avgårde med de fjollete Ray Ban-brillene.

En godhjertet onkel.

Oversatt fra Facebook,Ilya Yashin

Ingen kommentarer: