onsdag 6. november 2019

«De sa de skulle voldta meg. Hva skulle jeg gjøre?»

Grunndykk
For to uker sider skjøt og drepte en russisk vernepliktig soldat åtte andre medsoldater på en militærbase i Øst-Sibir. I tillegg ble to soldater såret. Telegram-kanalen Baza har publisert deler av gjerningsmannens forklaring, hvor han begrunner handlingen sin med at de eldre soldatene hadde truet med å voldta ham. Les forklaringen hans nedenfor.

I den russiske hæren er dedovsjtsjina, veteranvelde eller «bestefarstyre», et stort problem. Det betegner en sosial hakkeorden der mer erfarne vernepliktige mobber og mishandler rekrutter. Rekruttene må typisk utføre nedverdigende tjenester og utsettes for vold, noen ganger med døden til følge.

Medium emblem of the Armed Forces of the Russian Federation (27.01.1997-present)
Det russiske forsvarets våpenskjold
Via Wikimedia Commons

Ramil Sjamsutdinov forklarer hvorfor han drepte åtte medsoldater på en militærbase i Transbajkal

Baza, Telegram, 6. november 2019

Den 25. oktober åpnet menig Ramil Sjamsutdinov ild mot flere medsoldater på militærbase Nr. 54160 i Transbajkal. Åtte personer mistet livet, og to ble hard skadd. Sjamsutdinov ble pågrepet umiddelbart.

Den 5. november holdt veteranorganisasjonen Russiske offiserer og Komiteen for soldatmødre i Russland en felles pressekonferanse. Formann i offiserenes presidium, Sergej Lipovoj, mente at brutale dataspill har skylden, og ikke offiserene ved basen i Transbajkal. Og formann for Soldatmødrene, Fljora Salikhovskaja, mente at «internett må stenges».

«Etter alt å dømme hadde Sjamsutdinov tenkt målrettet gjennom sin forbrytelse og skjøt med vilje ned sine medsoldater. Det virker som denne soldaten blander sammen den virtuelle virkeligheten med den faktiske. Her kommer oppdragelsesystemet som helhet til kort», sa Sergej Lipovoj.

Forsvarsdepartementet og Komiteen for soldatmødre i Russland  lyver om det faktum at skytingen skjedde som følge av veteranveldet. Ifølge etterforskningen (som Forsvarsdepartementet til Sergej Sjojgu liker veldig dårlig) drepte Sjamsutdinov åtte personer fordi de truet med å «gi ham en omgang».


Ramil Sjamsutdinovs forklaring


«Det eneste jeg angrer på, er at jeg ved et uhell såret to fyrer som ikke hadde noe med dette å gjøre. De andre syns jeg overhodet ikke synd på. Men de to var innrullert samtidig med meg…

Det hele begynte med en gang jeg kom. De stjal fra meg, tok telefonen min. Jeg sa ikke noe til familien min, så de ikke skulle bekymre seg. Bare gjemte SIM-kortet og puttet det i andres telefoner for å ringe hjem og snakke med familien. Hva annet tok de? Penger...

Hvem skal man klage til? Det er latterlig. Der er ingen man kan melde ifra til. Hvem skal jeg melde det til når selv offiserene slår meg? Jeg tenkte på å rømme, men alt er jo stengt av. Hva skulle jeg ha gjort?

Den samme dagen hadde de lovet at de skulle gi meg en omgang. De sa det rett ut, advarte meg, at de skulle voldta meg. Løytnanten sa til meg at nå skjer det, skjønner du, etter vakta di. Alle de andre unge rekruttene har allerede fått en omgang, det vet jeg. Og denne kvelden var det altså min tur, jeg hadde ingen steder å gjemme meg, hva skulle jeg gjøre?

Da jeg ble arrestert, fikk jeg skikkelig bank, jeg trodde helt ærlig at jeg skulle dø…»


Oversatt fra Baza

Ingen kommentarer: