lørdag 14. september 2019

«Jeg ber dere innstendig om ikke å tie»

Grunndykk
For noen dager siden ble journalist og YouTuber Jurij Dud tildelt mannebladet GQs pris for «Årets skjermfjes». Dette er tredje gangen Dud vinner denne prisen. Han valgte å bruke overrekkelsen til å si noen ord om den politiske situasjonen i landet.

Jurij Dud, skjermbump fra YouTube

Dud har bemerket seg den siste tiden med en tre timer lang dokumentar om GULag (se link til filmen med engelske undertekster nederst i innlegget). Han bestemte seg for å dra til Kolyma og spille inn filmen etter en meningsmåling som viste at bare litt over halvparten av unge mellom 18-24 år hadde hørt om Stalins forfølgelser. Dud er ellers kjent for å ha intervjuet mange kjente russiske personligheter på YouTube-kanalen sin vDud, som har nesten seks millioner følgere. Nylig fikk han også mye omtale for en tre timer lang intervju-film om terroren i Beslan. I sommer bemerket Dud seg dessuten som en av «kjendisene» som deltok på protestene i Moskva. 

«Den som har hode og hender, vil aldri dø av sult og kjedsomhet»

Jurij Dud, 10. september 2019

Nå kommer dere til å tro at jeg har mista heilt bakkekontakten og begynt å forkynne for dere. Men dette må ikke oppfattes som noen forkynnelse. Tenk heller på det som et ønske jeg har, eller kanskje en bønn. Ja, bønn er faktisk mer presist. For selv om jeg har rundet tredve, er jeg likevel, så vidt jeg vet, yngre enn de fleste i denne salen.

Jeg har en bønn. Neste gang de banker opp helt vanlige forbipasserende på gata, neste gang de stjeler et lass av statlige penger, neste gang de stapper stemmeurnene fulle av makulatur , da ber jeg dere innstendig om ikke å tie.

Jeg tror at taushet har sluttet å fungere som beskyttelsesmiddel. Selv om du tier, betyr det ikke at du sitter trygt i ditt eget hus. De kan kommer til hvilket som helst hus, til og med om du bor ved Rubljovo-Uspenskij-veien [overklassestrøk utenfor Moskva, o.a.]. Så hvis det ikke spiller noen rolle, forstår jeg ikke hvorfor man skal møte slike lovløse tilstander med taushet, og ikke ansikt til ansikt.

Jeg vet at mange sier: «Hør her, Jurets, vi veit alt sammen, det er synd på alle, det er tøft for alle, vi veit alt sammen, vi er helt enige, men vi bare har bare veldig lite lyst til å miste levebrødet vårt, veldig lite lyst til å gi opp å selvrealisere oss selv.» Til dette vil jeg rett og slett bare sitere et veldig viktig, russisk pønkeband: «Den som har hode og hender, vil aldri dø av sult og kjedsomhet» [av gruppa Lumen fra sangen Daleko, o.a.]. Til og med jeg har klart å skaffe meg et slags arbeid. Dere er mye smartere, bedre utdanna og rett og slett bedre enn meg. Derfor er jeg sikker på at det blir mye lettere for dere å finne jobb. Tusen takk skal dere ha. 

«Jurij Dud på utdelingen av QGs pris Årets person på konservatoriet i Moskva. Han ba de fremmøtte om ikke å tie om politisk undertrykkelse, om politisk "lovløshet" og valfusk»


Les mer:
Radio Free Europe: The russian YouTuber who tours the legacy of Stalin
RuNet Echo: New russian documentary brings the horror of the Gulag to the YouTube generation

Se Jurij Duds "Kolyma - birthplace of our fear"
med engelske undertekster

Ingen kommentarer: