torsdag 17. oktober 2019

Oxxximiron om Moskva-saken

Grunndykk
Den for lengst fallitterklærte «Moskva-saken» vil ingen ende ta. De siste dagene har seks nye unge menn blitt siktet for vold mot politiet under demonstrasjonen i Moskva 27. juli. I går ga byretten i Moskva en lavere domstol medhold i avgjørelsen om å forlenge husarresten til Jegor Zjukov og varetektsfengslingen av Samariddin Radzjabov. Begge er satt i arrest til 27. desember. Radzjabov er siktet for vold mot politiet, for å ha kastet en plastflaske på en politimann. Zjukov er siktet for ekstremistiske YouTube-videoer.   

Skjermdump fra Novaja Gazetas video (se video nedenfor)

En av de mange som har tatt til motmæle mot denne søkte straffesaken, er Oxxximiron, kanskje Russland største rapper. I går var han i retten for å vise sin støtte til Zjukov og Radzjabov.

På vei ut av rettssalen lovte Oxxximiron å gjøre en innspilling sammen med Radzjabov, som selv rapper under artistnavnet MarDD.

Oxxximiron: «Hvem har du lyst til å spille inn rap med?»

Radzjabov: «Med deg!»

Oxxximiron: «Seriøst? Mener du det?»

Radzjabov: «Fakta.»

Oxxximiron: «Jeg hører deg, den er god, hold ut.»



Utenfor ble Oxximiron møtt av journalister som ville vite hva han tenker om saken.

Journalist: «Ordet absurd har blitt brukt mange ganger. Hva tenker De?»

«Det er absurd, total lovløshet, nonsens, til dels komisk, til dels skremmende. Det er et sirkus. Det kunne ikke blitt mer sirkus om jeg hadde kommet hit naken med klovnemaske. Dette har overhodet ingenting med rettferdighet å gjøre. Jeg vil minne om at jeg er her for å støtte Samariddin Radzjabov, Jegor Zjukov og alle de andre involverte i Moskva-saken, som blir forfulgt. Det finnes ikke noe annet ord for det. Jeg har ikke lyst til å stå her og meddele dette med en dyster mine, jeg skulle heller sagt noe morsomt og gøy. Men det er veldig vanskelig nå. De som forfølger disse guttene i Moskva-saken, ønsker åpenbart å avspore oss mot en mer lystigere dagsorden, at vi skal glemme osv. Jeg kjenner masse helt vanlige mennesker som ikke har tenkt å spore av og som ikke har tenkt å glemme. Og bare fordi noen allerede har blitt dømt, betyr det ikke at vi ikke kan hjelpe dem. Det finnes veldig mange måter å hjelpe på: Man kan hjelpe familien, man kan hjelpe med penger, man kan skrive brev. Vi må fortsette å gå på rettsmøter fordi det tiltrekker oppmerksomhet til hele denne historien. Jeg vil understreke spesielt at sånne som meg – vi er ikke opposisjon, dette er ikke en politisk gest. Det er en sak som berører absolutt alle uavhengig av synspunkter, holdninger osv. osv. Og alle som har medfølelse med dette, blir nødt til å hjelpe, for dette vil berøre absolutt alle uansett hva man måtte mene når det gjelder andre ting.»

[En journalist spør om Radzjabovs som rapper]

«Radzjabovs rap? Han er helt konge. Det skal dessuten sies at de involverte i denne saken er utrolig karismatiske og hyggelige folk. Og jeg skjønner at man vil si til meg: ‘Du kjenner dem ikke’. Men jeg har faktisk satt meg nøye inn alle sakene til alle som fram til i forgårs har blitt innblandet i denne saken. Ingen av dem er tidligere straffedømt. De nye vet jeg ikke noe om, for jeg har ikke rukket å sette meg inn i dem enda, syv nye personer har jo blitt siktet. Så ingen er tidligere dømt, de er intelligente og hyggelige mennesker, og totalt forskjellige, fra ulike samfunnslag og yrkersgrupper osv. osv. Unge gutter, voksne menn. Det vi er vitne til, er rett og slett et historisk – det er vanskelig å beskrive uten å banne – vel helvete. Og som alle vil angre sterkt på det om det ikke holder opp. Her er det ingen som går på rettsmøter for å få PR eller for å komme med politiske uttalelser eller noe sånt. Dette har ingenting med politikk å gjøre. Det er noe helt hverdagslig, sivilt tullball, som må stoppes. (…) Det er så tullete at man noen ganger får lyst til å le høyt, hvis det ikke var så trist. Tusen takk. Alle de involverte i Moskva-saken må settes fri.»

[En journalist spør om noe]

«Det rett og slett ikke fysisk umulig for meg å være til stede på alle rettsmøter og sånn. Jeg har selvfølgelig satt meg inn i alle sakene, eller, de nye har jeg ikke rukket å lese meg opp på enda, for jeg har jo fortsatt mitt eget liv som jeg prøver å opprettholde. Men jeg oppfordrer alle til å sette seg inn i dette, ikke tro på det jeg eller noen andre sier, det er bare å gå på Internett og lese så mye som mulig om denne saken, og da vil dere komme til samme konklusjon som meg, det garanterer jeg. Tusen takk.»

Les mer:

Ingen kommentarer: