7X7
Marija Dmitrijeva, 9. august 2018
Intervju med forfatter Aleksandr Arkhangelskij som var tilstede på Minnedagene i Sandarmokh
Aleksandr Arkhangelskij – litteraturkritiker, forfatter,
Tv-programleder og professor ved Høyskolen for økonomi i Moskva – var i Karelen
den 5. august. Han talte i Sandarmokh på Minnedagen for ofrene etter de
politiske forfølgelsene, og i Petrozavodsk presenterte han prosjektet «Frie
mennesker», en serie med videointervjuer og ei bok om dissidentbevegelsen i
sovjettida. Vi fikk snakke med Arkhangelskij på veien til Sandarmokh, hvor han blant annet fortalte om sitt forhold til straffesaken mot Jurij Dmitrijev.
(Se linker nederst i innlegget for å lese mer om Sandarmokh og Dmitrijev).
(Se linker nederst i innlegget for å lese mer om Sandarmokh og Dmitrijev).
«Mennesker, ikke drep hverandre», Aleksandr Arkhangelskij Bilde: Marija Dmitrijeva, 7X7 |
«Dmitrijev er for FSB som Luther var for katolikkene»
Hvorfor har du kommet
til Karelen, bortsett fra å presentere boka?
«Jeg fikk ideen til å holde presentasjonen etter at det ble
klart at jeg skulle komme hit. Mitt hovedærend var å reise til Sandarmokh på
Minnedagen, og å gjøre i all fall en liten del av min historiske plikt. Den
handler ikke bare om å vite hva som skjedde, men om å investere seg selv i
denne fortida, for ellers kommer den igjen til å bli vår egen nåtid. Et av de
største problemene i landet vårt, er det at vi ikke greier å takle den tragiske
fortida. Noen prøver så godt de kan å
dekke over den, de sier at det aldri har skjedd; mens de som holder på med å gjenreise minnet, blir kalt for gravrøvere, nekrofile og hensynsløse mot etterkommerne. Men der er også de som vil stenge seg inne i smerten og ikke komme ut av den. Det tyvende århundre var en tragisk tid for mange land. For eksempel har Tyskland funnet en måte å arbeide med sitt eget minne på, men det gjelder ikke for all verden. Hos oss er historien mye mer innviklet. Vi er etterkommere av ofrene og bødlene på en og samme tid. Det er umulig å lage et skille. Hva kan vi gjøre? Der er en roman av Valentina Rasputina som heter «Å leve og minnes». Det er det vi må gjøre».
dekke over den, de sier at det aldri har skjedd; mens de som holder på med å gjenreise minnet, blir kalt for gravrøvere, nekrofile og hensynsløse mot etterkommerne. Men der er også de som vil stenge seg inne i smerten og ikke komme ut av den. Det tyvende århundre var en tragisk tid for mange land. For eksempel har Tyskland funnet en måte å arbeide med sitt eget minne på, men det gjelder ikke for all verden. Hos oss er historien mye mer innviklet. Vi er etterkommere av ofrene og bødlene på en og samme tid. Det er umulig å lage et skille. Hva kan vi gjøre? Der er en roman av Valentina Rasputina som heter «Å leve og minnes». Det er det vi må gjøre».
Hvem er det som skal
avgjøre hvordan nasjonen skal arbeide med dette minnet? Staten pleier å stikke
kjepper i hjulene til dem som roter i fortida.
«Det gjør de. Under Adenauer i Tyskland fikk embetsmenn fra
Hitler-tida slippe unna, fordi man trengte dem i arbeid. Tyskland hadde ikke
lyst til å tenke på det. Det var ubehagelig. Hvem var det som vendte samfunnets
oppmerksomhet tilbake til dette temaet? Det var etterkrigstidens forfattere –
Günter Grass, Heinrich Böll. De krenket følelsene. Det var et slag i ansiktet
til det tyske samfunnet: «Ikke lyv for dere selv». Dette er ikke å rippe opp i
gamle sår, det er et arbeid for framtida, ikke for fortida. På den ene siden må
staten selvsagt presses fra grasrota. Men på den andre siden kan vi med
sikkerhet si at dette er statens ansvar. Og dersom staten ikke oppfyller dette
ansvaret, så må vi være pågående og innpåslitne som mygg. Staten må ikke få lov
til å glemme dette».
I talen der De
uttrykte støtte til Jurij Dmitrijev, sa De at de ikke kjenner ham. Hvorfor
bestemte De Dem for å forsvare ham?
«Jeg kjenner ham ikke personlig, men jeg vet veldig godt hva
han driver med. Jeg kjenner boka hans om Sandarmokh, og vi har en avstandsforbindelse
via Memorial. Jeg pleier ikke å ta det andre sier for god fisk, så da han ble
arrestert, ba jeg om å få innsyn i hva som lå bak det hele. Man må ha et åpent
utgangspunkt. Det hender at livet gir en ubehagelige overraskelser, og selv om noen
er en helt i en ting, betyr det ikke at vedkommende er en helt i alle ting. Så
jeg undersøkte. Jeg fikk ikke se fotografiene med en gang, først senere fikk
jeg se hva striden handlet om, og da ble det hele endelig åpenbart for meg. Du
må ha erotiske feberfantasier for å kunne se tegn til pornografi i dem. Og det
var derfor – ikke med en gang, ikke bare på dag – jeg tok en avgjørelse. Videre
fulgte jeg med på hvordan ekspertvurderingene ble foretatt, hvordan folk stod
på for at bildene skulle undersøkes av statlige institusjoner i stedet for private
eller halvprivate, lokale firmaer. Og da jeg fikk mulighet til å holde tale for
Presidentens Kulturråd, gjorde jeg det».
***
Utdrag fra Aleksandr Arkhangelskijs tale for Presidentens
råd for kultur og kunst den 21. desember 2017:
«… I nøyaktig et år har Jurij Dmirijev – den fremragende
historikeren og mannen bak eksemplariske studier av Solovkiøyene – sittet i
varetekt i påvente av dom. Et sjeldent tilfelle – retten av avvist resultatene (som var negative, o.a.) etter ekspertvurderingen, som om den skulle ha bekreftet hans skyld. Likevel skal dokumentene i
saken enda en gang vurderes av noen halvprivate firmaer, og ikke av statlige institusjoner.
Jeg understreker på nytt: Der er ingen som ber om at der
ikke skal etterforskes. Det jeg ber om er ikke å forfølge og trakassere, om å
sjekke de faktiske forholdene, og ikke konkludere på forhånd. Journalistrådet i
Karelen ba om å få Dmitrijev overført til husarrest. Svaret var nei. Arsenij
Roginskij, en av Memorials grunnleggere, sendte brev til påtalemyndigheten i
Karelen. Han fikk bare et formelt svar.
Roginskij vet hva han snakker om. I 1981 ble han, historikeren
fra Leningrad, fengslet under påskudd av å ha forfalsket et offisielt brev for
å få tilgang til arkiver, og hans kollega Konstantin Azadosvskij,
litteraturviteren fra Leningrad, ble fengslet i 1980 etter at de hadde plantet
narkotika på ham. Siden har Azadskij brukt mange lange år på å bevise at
anklagene var falske. Men den gangen var det mange som sa: «Ingen røyk uten
ild». Jo, det hender der er røyk uten ild».
***
***
Hvordan reagerte
presidenten på talen Deres?
«Han brukte en formulering som er nok for meg, at han ikke
kjenner til saken. På byråkratspråket betyr det at denne saken ikke kommer
ovenfra og ned. For å si det rett ut, når det er de føderale
sikkerhetstjenestene som presser på, da må vi stå imot og skape oppmerksomhet
rundt saken, men sjansene er nesten like null. Men også de lokale myndighetene
kan holde på i lang tid. De kommer uansett ikke til å sove, de kommer tilbake,
men før eller siden vil de krype seg vekk. Det er dette som er farlig – vi vet
at hvis vi fornærmer de lokale, så vil de slå til mye hardere enn de som er
lang vekk, de som sitter på toppen. På et tidspunkt krøp de vekk, de skiftet ut
ekspertene, så ventet de til tiden var inne og kom tilbake».
Bilde: Marija Dmitrijeva, 7X7
|
Hvem er det Dmitrijev
har kommet på kant med, slik De ser det, og hvorfor?
«Det er en illusjon at de hardeste slagene står om
materielle interesser. De står om minnet. Hvis vi ser på sikkerhetstjenestene
som en orden, ikke en organisasjon, så er de bygget opp rundt et religiøst
prinsipp. Troa på tradisjonen. Ta en hvilken som helst kirkehistorie – de er konstruert
slik at alt alltid har blitt gjort på riktig måte, men at der fantes enkelte
vranglærer, kjettere. Sikkerhetstjenestenes historie er på samme måte – der
fantes en rett lære, og så fantes der enkelte vranglærer, overdreven voldsbruk.
Men disse vranglærene er beseiret. Alt som bryter med denne forestillingen, er
nærmest for blasfemi å regne. Det er nytteløst å prøve å forandre den. Det må
etses vekk. Men det mest betegnende er at Dmitrijev ikke driver med dette, han
kjempe ikke mot myndighetene, mot FSB. Han har bare holdt på med sitt. Men så
tråkket han uforvarende over på dette sakrale territoriet. Han er for dem som
Luther var for de tradisjonsbundne katolikkene.
De sa at De har fulgt
Dmitrijevs arbeid. Hva er det som imponerer deg mest ved det?
«Det er at Dmitrijev har gjort dette til yrke. Hvordan han
greier å bevare fatningen og hele tiden fortsette å ta inn over seg alle disse
grusomhetene, og skrive boka som ikke egentlig handler om grusomhetene, men om
at dette er noe som har skjedd med oss og at vi på en eller annen måte må leve
med det. Det er det som alltid har imponert meg ved ham og ved mange andre som
jobber i Memorial. Ja, der er en fare for at man kan rippe opp i sår. Men for
ham er ikke dette å pirke borti gamle sår eller fyre opp under det grusomme som
har skjedd. Det er et arbeid. Det er en oppmerking av det historiske området
som vi alle lever i. Han er den samme til alle tider. Der finnes gode tider, og
tider som aldeles ikke er gode. Men han lever for arbeidet og arbeider for
livet. Igjen er der noe luthersk i dette: «Her står jeg, og jeg kan ikke
annet». Men uten patos, noe som er sjeldent i Russland».
«Samfunnet skal ikke diktere historikeren»
For halvannet år
siden framsatte lokalhistorikere en hypotese om at det ikke bare var ofre for
den politiske forfølgelsen som ble skutt og drept i Sandarmokh, men også
krigsfanger fra finske konsentrasjonsleirer. Nå har også Det russiske
militærhistoriske samfunn (RVIO) sluttet seg til dette.
«Hva er det som skiller en historiker fra en forfatter og
ikke minst ideologer? For historikeren spiller det ingen rolle hva slags
konklusjon han kommer fram til. Men en ideolog former seg først et svar, og
deretter tenker han ut en løsning for å komme fram til svaret. Historien er en
oppgavebok hvor de siste sidene er revet ut. Der er ingen svar, der er
kunnskap. Med sin sedvanlige ideologiske lidenskap forsøker RVIO å bevise at
det var finnene som gjorde det. Det er akkurat som da historien med Katyn
rullet opp. Historikerens svar er å undersøke. Å undersøke uten å ha et ferdig
og klart svar på forhånd. Hvis det blir klart at finnene ikke drepte noen der,
må man ta det som et faktum. Hvis det plutselig skulle vise seg at de drepte,
så betyr det at stedet er enda mer tragisk, og at NKVD som handlet etter
Stalins vilje, står på linje med den finske eksekusjonspelotongen som handlet
etter Hitlers vilje. En slik sammenlikning er som en kniv i hjertet for RVIO,
de skjønner rett og slett ikke hva som kan bli utfallet av dette».
Men hvis de virkelig
vil, kan de jo forfalske resultatene av undersøkelsene.
«Det kan de. Og nå er vi over i et annet problem – omdømmets
rolle i Russland og verdien av profesjonell anerkjennelse. Jeg snakker om
historikere, og ikke om svindlere. Jeg kan ikke forestille meg at en gang en statskontrollert
historiker skulle begynne å snakke om at Sandarmokh ikke er et sted hvor
menneskene som ble utslettet var av samme folk som bødlene, kun et sted hvor det
ble henrettet krigsfanger. Hovedtemaet i historien om Sandarmokh, er den om
NKVD, og hvis det viser seg at det har skjedd flere ting der, ikke falske
hendelser, men faktiske, da har vi noe å tenke på».
Hvordan skal man
kontrollere dette arbeidet?
«Der må være en offentlig og en vitenskapelig debatt. Det
går ikke an at bare ei forskergruppe, som er under kontroll av en så politisert
institusjon som RVIO, skal treffe en konklusjon. Finnes der noen dokumenter?
Man kan samles til en internasjonal konferanse, hvor det kommer verdensberømte
arkivforskere og historikere som arbeider med minnet som tema, la dem vurdere
hvordan man skal lese disse dokumentene. Historikerens viktigste regel er
kildekritikk. Hva innebærer det at samfunnet skal føre tilsyn? Samfunnet skal
ikke diktere historikeren. Men det kan kreve at de akademiske prosedyrene
overholdes, blant annet at der bedrives gjensidig vitenskapelig tilsyn, som er
åpent og uten press, motarbeidelser og utsilinger».
«Man må komme seg ut av skallet»
I et intervju skilte De
mellom ulike deler av virksomheten din: en som har med inntekt å gjøre, en
annen med selvutvikling. Den tredje hadde å gjøre med menneskerettigheter. Hva
ligger i det?
«For et par år siden var vi en ganske stor gruppe skribenter
som forlot Det russiske PEN-senteret (en ikke-statlig menneskerettsorganisasjon
som forener profesjonelle forfattere, poeter og journalister). Vi kunne ha gått
hvert til vårt – det er sånt som skjer. Men i stedet dannet vi den uformelle
foreningen «Fritt ord». Vi skulle forsvare de forfulgte, og skrev en rapport om
det frie ord i Russland. Det dreier seg om ytringsfrihet. Og om politikk, men
kun i den grad det dreier seg om ytringsfrihet: journalistikk, litteratur,
teater, film. Om sensur som hindrer ytringer. Etterpå registrerte vi Moskva PEN,
og vi samarbeider med internasjonale PEN for å få til en liknende organisasjon
i Russland. Vi har et PEN-senter i Tatarstan, Det russiske PEN-senteret, og
PEN-klubben i Sankt Petersburg som vi jobber tett sammen med. Der blir prosjekter
med ytringsfrihetspriser, offentlige høringer. Vi fortsetter arbeidet: Vi skal komme
med uttalelser, overvåke, samhandle og utvise støtte».
Hva slags innflytelse
har slike uttalelser, offentlige meningsytringer?
«Påvirker det den faktiske politiske prosessen? Nei.
Folkemeningen er heller ikke særlig sterk om dagen. Skal vi fortsette med det?
Ja. Hvis vi står i en rulletrapp som går nedover, så må vi hele tiden løpe
oppover – da blir vi i alle fall stående på samme sted. Men hvis vi slutter å
løpe oppover, da går vi nedover».
Når begynte De å bli
opptatt av menneskerettigheter, og hva var det som førte til det?
«Ganske sent, midt på nittitallet. Livet tvang med til det,
situasjonen hadde forverret seg. Overskridelsene ble bare flere og flere. Så
fikk vi et system som er i ferd med å forvandle seg til et lite undertrykkende
maskineri litt etter litt. For å forhindre at det blir for stort, må man komme seg
ut av skallet».
Tjener det saken at De
får mye medieoppmerksomhet?
«Det er lett å sjekke om du er kjendis eller ikke: Kan du
reise med metroen? Jeg kan det. Så vi må ikke overdrive min innflytelse. Ja,
jeg får tilgang noen steder, men selv om man snakker med nøkkelpersoner, betyr
det ikke at man har innflytelse. Men for en del mennesker (jeg kjenner
publikummet mitt ganske godt, det er bibliotekarer, lærer, museumsansatte)
betyr det at man kan ytre seg. At man ikke blir drept for det. Og at de selv
kan forsøke å si sin mening».
Er der påvirkning den
andre veien? Er ikke denne aktivismen, for eksempel, til hinder for arbeidet Deres
i TV-kanalen Kultura?
Der er en enkel regel, det var enten Tjsuk eller Gek som sa
det. På foreldrenes spørsmål: «Hvorfor har dere ikke fortalt oss om dette?»,
svarte de: «Hvorfor har dere ikke spurt?». Hvis det blir til hinder, kommer jeg
til å vite om det».
«Jeg har en følelse av at det er en epoke som er i ferd må ende»
Gjenspeiler romanene Deres
noe av denne aktiviteten med menneskerettigheter?
«Alt ved et menneske gjenspeiles i alt han gjør. Men jeg
forsøker ikke å blande kortene».
Romanen Deres Kontrollbyrået er nominert til prisen
«Den store boken». Handler den om fortida eller nåtida?
«Den handler om all tid. Det er en umulighet å skrive en
egentlig historisk roman, det er jeg overbevist om. Du tar en hovedperson og
plasserer ham i en bestemt historisk epoke. Fordi de problemene som han skal
løse, kan gjøres ekstra tilspissede på dette tidspunktet i historien. Så bakteppet
blir annerledes, og man tar hensyn til at folks holdninger har endret seg. Men
man kan ikke skrive en roman om en epoke, det kan man bare forske på. En roman
må dreie seg om mennesket, men om man lykkes eller ikke er en annen sak».
Det virker som om der
er en tendens blant forfattere til å vende tilbake til den sovjetiske fortida.
Stemmer det?
«I år kom Aleksej Varlamov ut med romanen «Min kjære Pavel».
Handlingen i min roman ender den 27. juli 1980, mens hans begynner den 1. august
1980. Det var ikke avtalt spill. Kirill Serebrennikovs film «Sommer» handler om
1981. Vi har forskjellige prosjekter. Men de problemene, som hver forfatter
jobber med for seg selv, som dreier seg om mennesket, ikke historien, kan
gjøres mye mer akutte på denne bakgrunnen. Altså får vi noen sammentreff. Jeg
har en følelse av at det er en epoke som er i ferd må ende. Og at en ny enda
ikke har inntrådt. Og det er uvisst når den kommer. Hva har Varlamov og
Serebrennikov til felles, de som er så ulike både når det gjelder metode og
synspunkter? De prøver å få fatt på hva som skjer med mennesket når en tid er
forbi, og en ny tid ikke enda har begynt. Jeg tror det er det det handler om».
***
Jurij Dmitrijev ble pågrepet i leiligheten sin den 13.
desember 2016. Politiet hadde fått et tips om at Dmitrijev angivelig hadde pornografiske
bilder av dattera si på datamaskinen. To dager etter ble han varetektsfengslet
for to måneder, og siden ble perioden forlenget mange ganger. Den 4. april 2018
ble Dmitrijev frifunnet i pornografisaken. Men den 27. juni ble han pågrepet på
nytt, og den 28. juni kom det fram at Etterforskningskomiteen hadde tatt ut en
ny siktelse, denne gangen etter paragrafen om «voldelige handlinger av seksuell
art mot en mindreårig».
Oversatt fra 7X7
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar