Dypdykk
Ti metoder myndighetene bruker for å jage velgerne til stemmeurnene
Anna Begiasjvili, 13. mars 2018
Å stemme eller ikke stemme – det er spørsmålet russiske velgere står overfor forut for valget. Mens Aleksej Navalnyj har erklært
velgerstreik, hevder andre politikere, som Ksenija Sobtsjak og
Maksim Kats, at høy valgdeltakelse er ugunstig for myndighetene. I mellomtiden
tas alle mulige midler i bruk for å prøve å trekke russere over hele landet til
stemmeurnene. The Insider presenterer de klareste eksemplene på metoder for å øke
valgdeltakelsen.
Illustrasjon: The Insider |
1. Spørreundersøkelser og folkeavstemninger på valgdagen
I mange valgdistrikter arrangeres det diverse folkeavstemninger og spørreundersøkelser samtidig med presidentvalget den 18.
mars. For eksempel skulle det avholdes folkeavstemning for å gi Sverdlovsk
oblast nytt navn. Men planen ble til slutt forkastet fordi det ville tatt for
lang tid å forberede. I stedet planlegger man nå å gjennomføre en
spørreundersøkelse om stedsutvikling. Pengene til spørreundersøkelsen skal tas fra oblastens reservefond,
midler som vanligvis skal brukes i krisesituasjoner og på stønader til
innbyggerne.
Innbyggere i Anapa kan også delta i en
avstemming om stedsutviklingsprosjekter. Undersøkelsene skal foregå i valglokalene, eller i nabobygget.
I Podmoskovje skal det avholdes avstemming i skolene om
elevene skal ha 6-dagers skoleuke. Aleksej Navalnyj har publisert en kopi av valgkommisjonens
vedtak (se The Insider for bilde).
2. Prisutdelinger
I noen regioner skal det holdes en fotokonkurranse: «Bilder på valgdagen». I følge RBK er målet med konkurransen «å mobilisere velgere mellom
18-39 år» og «å skape en positiv atmosfære og feststemning». Velgerne kan først
avlegge sin stemme og etterpå bli fotografert i spesielle bilderammer som skal
plasseres ved valglokalene. Bildene skal legges ut på Instagram eller på
VKontakte med emneknaggen til konkurransen og navnet på byen. For å promotere
konkurransen planlegger man å trekke til seg «stjernevelgere»: skuespillere, musikere
og bloggere. To kilder med nærhet til Kreml har fortalt RBK at vinnerne vil få
en iPhone eller en iPad.
3. Agitering på læresteder
The Insider har tidligere skrevet om at lærere i hele
Russland er forpliktet til å finne ut hvem som går og stemmer. På et lærested i
Jaroslav blir studentene bedt om å informere om de har tenkt å stemme.
«Minst ti fra hver gruppe», påpeker ledelsen overfor studentene. På en
barneklinikk blir de ansatte truet med å miste en del av lønnen dersom de ikke møter
opp. Informasjonen kommer fra Facebook-sida til Navalnyjs stab i Jaroslav.
Dere må finne ut hvem i deres gruppe som kan være valgobservatører (tre fra hver gruppe).
Dere må også spørre hvem som skal gå og stemme
(det må ikke være færre enn 10 per gruppe). Gi meg beskjed i morgen!
I Khakasia får barnehageansatte utdelt blanketter hvor
Forent Russland ber dem om å delta ved valget og om å fylle ut personlig
informasjon for videre behandling. Dette melder Jekaterina Tsjernysjeva.
På en skole i Gelendzjik ble det holdt et kort
informasjonsmøte som var viet presidentvalget og innsamling av underskrifter
for Vladimir Putin. Dette kunne man lese på skolens hjemmeside. Innlegget er nå
slettet, men vi har bevart skjermbildet (se The Insider for bilde).
«Dette arbeidet foregår gjennom organiserte nettverk siden
det i hovedsak er lokale instanser som driver med dette der hvor folk bor: lærere,
leger, barnevernet osv. De jobber naturligvis etter et fastlagt mønster. Det er
ulike teknikker i bruk – fra forespørsler til oppfølging: «Ring tilbake og
fortell hvordan du har tenkt å stemme».
Listen er endeløs og variert». Andre Kynjev, statsviter
4. Manipulering av meningsmålinger
I de travle gatene i Tsjeljabinsk ble innbyggerne bedt om å
fylle ut et spørreskjema med manipulerende spørsmål som antydet koblinger
mellom presidentvalget og forholdet mellom Russland og USA. Bildet ble
publisert av Navalnyjs stab i Tsjeljabinsk.
Vet du at USA truer med å innføre nye sanksjoner før presidentvalget?
Vet du at Vesten kan påvirke valget på grunn av lav valgdeltakelse?
Høy valgdeltakelse vil være et slag mot USA dominans. Er du enig?
Allerede den 9. februar (selv om undersøkelsen skulle
avsluttes den 10. februar) ble det delt ut løpesedler med resultater fra
undersøkelsen hvor over 70% av respondentene angivelig mener at Vesten kan
komme til å påvirke valgresultatet i tilfelle lav valgdeltakelse, og er enige i
at det vil bli et slag mot USA dominans dersom russere tar aktivt del i valget.
5. Reklame på pose og på sekk
Butikkjeden Magnit i Saratov har begynt å selge temaposer
med invitasjon til å delta i valget, forteller FreeNews-Volga. «Velg ditt lands
framtid. Gå og stem ved valget i mars», lyder budskapet på plastikkposen.
Deutche Welle skriver at meieriet i Syktyvkar, etter
forespørsel fra Valgkommisjonen, har satt logoen for
presidentvalget på melkekartongene sine.
I noen regioner driver X5 Retail Group, etter avtale
med Valgkommisjonen, markedsføring av valget på kassalappen.
«Vanligvis har vi tilbudsreklame på kvitteringen. Hver dag
er det over 10 millioner mennesker innom butikkene våre i X5 (Pjaterotsjka,
Perekrestok, Karusel) som får se disse», fortalte direktøren Stanislav Naumov.
Han sier at eksperimentet bekrefter at denne typen informasjonsarbeid fungerer godt.
6. Innholdsrettet reklame på VKontakte
VKontakte viser konstant reklame med oppfordringer om å
stemme ved valget. Dessuten blir de ofte postet på vegne av mediehus (Kanal 1,
Ura.ru).
Stem der du studerer.
Du trenger ikke reise hjem for å stemme.
7. Ordre fra høyere hold
Ledere i statlige organer eller i bedrifter bruker aktivt
sin «administrativ ressurs» for å få de ansatte til å gå og stemme, med
anbefalinger eller med tvang.
I bedrifter i Tsjeljabinsk får underavdelingene ordre å utpeke
ansvarlige som skal informere de ansatte om valget.
I Khabarovsk har staben til Navalyj fått tak i en hemmelig befaling fra byens viseborgermester og leder for Industrialnyj-distriktet, Konstantin
Zjukov, hvor han krever at alle bedriftene i området skal sørge for at de
ansatte deltar i valget og informere om valgdeltakelsen til ledelsen i
distriktet. Sammen med beslutningen lå følgende vedlegg: «Handlingsplan for
bedriftsledere på valgdagen».
(Se The Insider for bilder)
«Den enkleste og mest effektive metoden er å bearbeide de
velgerne som er «administrativt» avhengige. Det er tre grupper av disse. Den
første er de statsansatte, deriblant ansatte i politiet og forsvaret. Å være
tilstede på valget er innenfor deres ansvarsområde. Den andre gruppa er ansatte
i statsfinansierte institusjoner, altså lærere, leger, sosialarbeidere. De er
mindre avhengige, men det jobbes med dem også. Den tredje er de som jobber i
statlige foretak. Det finnes informasjon om at de ansatte må fremlegge
bevis, ikke på at de har stemt, men at de har møtt opp (ta bilder av noe)». Jekaterina Sjulman, statsviter
8. Utnytting av TV-programmer for ungdom
På STS og TNT (TV-kanaler som spesialiserer seg på underholdningsprogrammer
for ungdom) dukket det i februar opp snutter innimellom reklamen, hvor kjente
skuespillere og programledere spiller ut små scener om hvor viktig det er å
stemme.
Valget er også med i den populære TV-serien om
ishockeyspillere Molodjozjka. I en episode diskuterer hovedpersonene om de
skal gå og stemme. «Jeg stoler på dem som jeg kjenner godt», sier en av dem. I
en annen episode minner trenerne om at Vladimir Putin også spiller ishockey. De
kommenterer at Putin ville ha opptrådt «som enhver skikkelig mann» og hjulpet
sårede lagkamerater i en vanskelig situasjon, slik som hovedpersonen i TV-serien gjorde.
9. Mobilisering av valgmedarbeidere
I noen regioner går medarbeidere fra valgkommisjonen på dør til
dør-aksjoner. Koordinator for Åpent
Russland Andrej Pivovarov har beskrevet hvordan slike aksjoner foregår i
Sankt Petersburg. Valgmedarbeiderne må utarbeide timeplan og liste over
leiligheter de besøker, og fremvise dette for ledelsen. De må ha med seg en
vaktmester (for at beboerne skal åpne døra) og en fra politiet. Valgmedarbeiderne får ikke tilleggsbetaling for dette arbeidet.
I Sverdlovsk oblast, Jamalo-Nenetsk og Khanty-Mansia er det utlyst
konkurranser for å oppmuntre valgmedarbeiderne. Valgkommisjonen utlover belønninger
i form av pengepremier og gaver for originale metoder, melder Kommersant.
10. Å bestikke velgerne
Protestnaja Moskva
har funnet ut at Forent Russland
kjøper velgere i Moskva. En egen side på VKontakte rekrutterer folk som er
villige til å stemme mot at de mottar mellom 300 og 500 rubler, avhengig av
hvor mange som møter opp. Formålet er å øke valgdeltakelsen i noen valgdistrikter.
Tre eller flere som går sammen og stemmer, får 500 rubler hver.
Målet er å øke valgdeltakelsen. Vi oppfordrer ikke til å stemme på en spesiell kandidat.
"Interessant) Og hvem representerer du?"
"Forent Russland." "Får man betalt for å stemme på Putin?"
«Det er dette som kalles stemme-cruising (karusell o.a.), når folk går og stemmer
for noen andre enn seg selv. Medlemmer av gruppen går bort til en de kjenner i
valgkommisjonen som identifiserer dem etter en kode, og så registreres de som en
annen person. Så drar de til neste valglokale og gjør det samme der. Vanligvis
stemmer de for noen som er yngre, for det er færre yngre som stemmer. Når vi
ser at en velger kommer og sier «Noen har allerede stemt for meg», så er det et
sikkert tegn på at denne metoden er i sving. Det er direkte valgfusk».
Aleksandr Kynjev, statsviter
En siste viktig metode for å øke valgdeltakelsen er å
undertrykke dem som oppfordrer til velgerboikott. Men det er et tema for seg
selv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar