«De totalitære systemene gjør suksess fordi de tilfredsstiller menneskets iboende trang til å fraskrive seg ethvert ansvar» Josif Brodskij
Den 5. mars var 65-årsdagen for Stalins død. I den forbindelse delte mange et essay av Josif Brodskij som han skrev i 1973, altså 20 år etter jernmannens død. Her reflekterer Brodskij over stalinismens innvirkninger på menneskene i Russland og i verden for øvrig. Det er stalinismens mentalitet og «Dobbelttenkingen» han er mest bekymret for. Originalen kan leses her.
Oppkalt etter Stalin skulle Brodskij ironisk nok bli en av de mest «usovjetiske», og dessuten en av 1900-tallets største russiske diktere. Han ble født i Leningrad i 1940 av jødiske foreldre. På 60-tallet ble han dømt for «parasittisme » og sent til arbeidsleir. Siden 1972 levde han i eksil i USA. Han døde i 1996.
Josif Bordskij underviser på Universitetet i Michigan, fra Michiganesian Yearbook 1972-73 via Wikimedia Commons |
Betraktninger over djevelens avkom
Jeg tror ikke at det noensinne tidligere i historien
har eksistert en drapsmann hvis død har fremkalt så mange og så ekte tårer. Selv
om mengden tårer simpelthen kan forklares av innbyggertallet og medias kraft (i
så fall vil Mao ta førsteplassen, dersom han dør så klart), er tårenes ekthet langt vanskeligere å
forklare .
Det skjedde for 20 år siden. Jeg var 13 år og gikk på skolen, og
vi ble alle sammen jaget inn i aulaen og beordret å knele. Partisekretæren, en
mandig kvinne med masse ordener på brystet, stod og knuget hendene oppe på
scenen, før hun skrek til oss: «Gråt, barn, gråt! Stalin er død!» Så satte hun
i gang med å jamre. Det var ikke annet å gjøre – vi begynte å snufse, og litt
etter litt tok mange til å hulke på ordentlig. Salen gråt, presidiet gråt,
foreldrene gråt, naboene gråt, og fra radioen hørtes Chopins Sørgemarsj og noe
av Beethoven. Jeg tror ikke det var annet enn sørgemusikk på radioen i fem
dager. Men jeg for min del (da til min skam – nå min stolthet) gråt ikke, selv om jeg
stod på kne og snufset som de andre. Grunnen var nok noe jeg nylig hadde
oppdaget, i en lærebok i tysk som jeg hadde lånt av en kompis – nemlig at
«vozjd*» er «führer» på tysk. Teksten het til og med «Unser Führer Stalin». Jeg
kunne jo ikke sørge over en führer.
Det kan også hatt noe å si at familien min forberedte seg på
avreise. På grunn av «legekomplottet»** (det var meningsløst å betvile konklusjonen i straffesaken) skulle
alle jøder forflyttes til Det fjerne østen, hvor de skulle bøte for skylden til sine blodsfrender – legesabotørene – ved hardt arbeid til gagn for sitt
sosialistiske fedreland. Vi hadde allerede solgt pianoet, som jeg uansett ikke
kunne spille på og som det ville vært dumt å drasse med seg gjennom hele landet
– selv om vi hadde fått lov. Far hadde blitt kastet ut av hæren hvor han hadde tjenestegjort
gjennom hele krigen, og det var ingen som ville ansette ham. Mor var den eneste
som arbeidet, men også hun hang i en tynn tråd. Vi levde på hennes lønn og forberedte
oss på deportasjonen; det sirkulerte nemlig et brev, undertegnet av Ehrenburg,
Botvinnik og andre fremskutte sovjetiske jøder, som beskrev jødenes store skyld
overfor sovjetmakten, og det var bare et spørsmål om tid før det ville dukke
opp i Pravda.
I Pravda dukket det i stedet opp en kunngjøring om Stalins
død, og om at dette var en stor sorg for hele nasjonen. Så folk begynte å
gråte. Jeg tror ikke det var for å tilfredsstille Pravda at de gråt, men fordi en hel
epoke var forbundet med Stalin (eller rettere sagt – han hadde selv forbundet
seg med den): femårsplanene, grunnloven, krigsseieren, gjenreisingen etter
krigen, ordenstanken – uansett hvor grusom han hadde vært. Russland hadde levd under
Stalin i nesten 30 år, portrettet hans hang i nesten alle rom, han var blitt en
egen kategori i bevisstheten, en del av dagliglivet, vi var blitt vandt til
bartene, profilen med ørnenesa, den semimilitære uniformsjakka (som verken
betød krig eller fred), den patriarkalske pipa – på samme måte som man venner
seg til et bilde av en slektning eller til en lyspære. I vår antireligiøse stat
var den bysantinske ideen om at all makt er gitt av Gud, forvandlet til en idé
om et gjensidighetsforhold mellom makt og natur – til en følelse av at
allmakten er like uunngåelig som de fire årstider. Menneskene vokste opp,
giftet seg, skilte seg, fødte barn, ble gamle og døde – hele tiden med portrettet
av Stalin hengende over hodet. De hadde grunn til å gråte.
Folk lurte på hvordan de skulle leve videre uten Stalin.
Ingen kunne svare på dette spørsmålet. Det var ingen vits i å forvente noe svar
fra mennene i Kreml. Jeg tror ikke de visste det selv engang. For Kreml er et
sted hvor alt alltid dreier seg om allmakt, og så lenge det er slik, kommer
Stalin til å være, om ikke til i kjødet, så i det minste noe mer enn et
spøkelse for mennene i Kreml. Vi fulgte alle nøye med på likets gang. Først ble
han plassert i Mausoleet. Etter den 20. partikongressen ble han fjernet derfra,
sendt til kremasjon, og til slutt murt inn i Kreml-muren i form av en askeurne.
Og der befinner han seg den dag i dag. For relativt kort tid siden ble det
reist en ganske beskjeden (etter vår tids målestokk) byste ved siden av urnen. Om
man betrakter disse forvandlingene som noe symbolsk (og det må man jo, for hva var
ellers poenget med dem?), så er det rimelig å si at Kreml først hadde et håp om
å bevare status quo, etterpå overtok et ønske om å fordømme denne status quo (riktignok
bare delvis), og siden ble det bestemt å trekke fordømmelsen tilbake (også
delvis). Altså dannet det seg et inntrykk av at ingen visste hva de skulle
gjøre med den døde. Eller var han egentlig død?
Fysisk sett, ja åpenbart. Men psykisk? Her er det
selvfølgelig lett å innlate seg på diskusjoner om at det ikke handler om
Stalin, men om systemet som han ga liv til eller som ga liv til ham; om at til
tross for at Russland trengte sin egen Nürnbergprosess, var det best uten,
fordi ideen om tilgivelse (særlig en ubevisst en) er høyere enn ideen om «øye
for øye»; om at den teknologiske utviklingen før eller siden vil gjøre alt godt
igjen, fordi til og med et totalitært system må utvikle seg til et teknokrati
dersom det skal være levedyktig; om at vi i det hele tatt kan forvente konvergens.
Greit det. Men i denne sammenheng er det ikke arkaiske eller progressive
systemer og deres framtid som interesserer meg, heller ikke intriger og listige
planer i maktens korridorer eller maktmenneskers psykologi. Det som
interesserer meg er stalinismens psykologiske effekt, nærmere bestemt den
enorme skaden den har påført sinnene til mine landsmenn og bevisstheten til
dette århundrets mennesker for øvrig. For etter min mening er stalinismen primært
et tankesett, og først sekundært et maktmiddel og en styringsmodell. For jeg
frykter at arkaiske tankesett ikke lengre eksisterer.
Han styrte landet i nesten
tredve år, og hele denne tiden drepte han. Han drepte sine egne kolleger (noe
som ikke var så veldig ufortjent siden de selv var drapsmenn), og han drepte
dem som drepte kollegene hans. Han drepte både offer og bøddel. Deretter
begynte han å drepe hele kategorier av mennesker, for å si det på hans eget
språk – klasser. Endelig satte han i gang med folkemord. Det er umulig å beregne
nøyaktig hvor mange mennesker som døde i arbeidsleirene hans, like umulig som
det er å beregne antallet leire, som anslagsvis overgår antallet leire i Det tredje riket med en differens som er proporsjonal med forskjellen mellom Sovjetunionens
og Tysklands utstrekning. På slutten av 50-tallet jobbet jeg selv i Det fjerne
Østen med å skyte rasende bjørner som ikke gikk i hi om vinteren. De hadde
vendt seg til å leve av likene som de fant i gravene ved leirene, og nå er de
utdødd fordi de ikke greide å vende tilbake til normal føde. Og samtidig som
han drepte, bygget han: Arbeidsleirer, sykehus, kraftverk, gigantiske
metallindustrianlegg, kanaler, byer osv., inkludert statuer av seg selv. Og
gradvis ble forvirringen total i dette enorme landet. Det ble uklart hvem som
bygget og hvem som drepte. Det ble uklart hvem man skulle elske og hvem man
skulle frykte, hvem som gjorde Ondt og hvem som gjorde Godt. Vi var overlatt
til konklusjonen om at alt gikk ut på ett. Det gikk an å leve, men livet var blitt
meningsløst. Det var da det skjedde: Opp av vår moralske grobunn, som er godt
gjødslet med ideen om at det fins tvetydighet i alt og alle, dukket
Dobbelttenkingen opp.
Med «Dobbelttenking» mener
jeg ikke det velkjente fenomenet
«jeg-sier-en-ting-men-mener-noe-annet-og-motsatt», og heller ikke det som
Orwell beskriver i 1984. Jeg mener avvisningen av et moralsk hierarki, ikke til
fordel for et annet hierarki, men til fordel for Intet. Jeg mener den sinnstilstand
som karakteriseres med formelen «det-er-fælt-men-egentlig-er-det-bra» (og i
sjeldnere tilfeller motsatt). Altså mener jeg tapet av ikke bare absolutte, men
også relative moralske kriterier. Altså mener jeg ikke en gjensidig
tilintetgjøring av de to grunnleggende menneskelige kategorier – Godt og Ondt –
på grunn av kampen dem imellom; jeg mener deres gjensidige forråtnelse på grunn
av deres sameksistens. Nærmere bestemt mener jeg deres konvergens. Det ville
forresten være å gå altfor langt å si at denne prosessen skjedde fullstendig
bevisst. Når det er snakk om menneskevesener, bør man helst unngå enhver
generalisering så godt det lar seg gjøre, og når jeg likevel tillater meg det,
er det fordi skjebnene på denne tiden var ekstremt generelle. For flertallet forekom
denne tosidige tankegangen selvsagt ikke som noe abstrakt eller begripelig, men
som noe instinktivt, som en prikkende fornemmelse, som en innsikt av den typen
som skjer i drømme. Men for mindretallet forekom alt naturligvis tydelig; for
poeten hvis oppdrag var å hylle føreren, tenkte seg nøye om før han plukket ut de
riktige ordene – og dermed tok han et valg. Byråkraten, som reddet sitt eget skinn
ved å ha den rette innstilling, tok også et valg. Og så videre. For å kunne ta
det rette valget og skape dette konvergerte onde (eller gode), trengte viljen selvsagt
en impuls, og her kom den offisielle propagandaen individet til hjelp, med sitt
positive ordforråd og filosofien om at flertallet alltid har rett, men hvis mennesket
ikke trodde på den (propagandaen), var den kun til frykt. Det som skjedde på et
tankeplan, befestet seg på et instinktivt plan, og motsatt.
Jeg tror at jeg begriper
hvordan alt dette skjedde. Hvis Gud står for Godt, og Djevelen for Ondt, finnes
det i det minste en terminologisk forskjell mellom disse to begrepene. Men i
den moderne verden står mer eller mindre det samme for både Godt og Ondt: materien.
Materien har som kjent ingen moralske egenskaper. Med andre ord er Godt like
materielt som Ondt, og vi har lært oss til å betrakte disse som materielle
størrelser. Å bygge opp er Godt, å rive ned er Ondt. Med andre ord er en stein i
sitt vesen både god og ond. Tendensen til å legemliggjøre idealet, til
materialisering av idealet, har gått altfor langt, og nettopp ført til
idealisering av det materielle. Det er historien om Pygmalion og Galatea. Men
slik jeg ser det, er det noe ganske illevarslende i en levendegjort stein .
Kanskje kan det uttrykkes
enda mer presist. Den verdensomspennende sekulariseringsprosessen av den
menneskelige bevissthet har ført til at mennesket ikke lenger vet å bruke
ordforrådet som han har arvet etter den vrakede kristendommen, og derfor
improviserer han hele tiden. Absolutte begreper er simpelthen blitt redusert
til ord som så er gjort til gjenstand for personlige fortolkninger, om ikke til
spørsmål om uttale. I beste fall er de altså blitt til relative kategorier. Samtidig
som absolutte begreper ble forvandlet til relative kategorier, har ideen om vår
betingede eksistens litt etter litt fått fotfeste i vår bevissthet. Ideen er
nært beslektet med den menneskelige natur fordi den fritar alt og alle for
ethvert ansvar. Og nettopp her ligger årsaken til de totalitære systemenes suksess:
de tilfredsstiller menneskets iboende trang til alle slags ansvarsfraskrivelser. Og
det faktum at vi i dette ufattelige katastrofers århundre ikke har klart å
finne en passende reaksjon (for den måtte også ha vært ufattelig) på disse
katastrofene, antyder at vi nærmer oss en realisering av denne utopien.
Jeg antar at vi lever i en postkristen periode. Ikke vet jeg
når det begynte. Den sovjetiske forfatteren Leonid Leonov hadde et forslag til
en bursdagsgave til Stalin – å starte en ny tidsregning basert på Dzjugasjvilis
fødsel. Ikke vet jeg hvorfor den ikke ble innført. Kanskje fordi Hitler var
yngre. Men han hadde oppfanget tidens ånd. For begge disse djevelens avkom
hadde tatt det første skritt mot et nytt mål – mot en moralsk ikkeværen. Det
var selvsagt ikke de som startet bedriften med å drepe for å bygge, og å bygge
for å drepe, men det var de som tilla den et så gigantisk omfang at de
overskygget sine forgjengere og hindret sine etterkommere, og menneskeheten for
øvrig, enhver mulighet for retrett. De har i en viss forstand brent alle
moralske broer. De ti millioner og noe mordene oppfattes av menneskeforstanden
ikke som noe virkelig, men som noe hypotetisk, like hypotetisk som målet med
disse mordene. I slik en situasjon er det mulig og ønskelig (pga.
overlevelsesinstinktet) å reagere maksimalt: med sjokk – a blank mind. Stalin
og Hitler startet denne sjokkbehandlingen, men på samme måte som tyven ikke
stjeler for fortiden, fører sporene etter deres forbrytelser inn i fremtiden.
Jeg har ikke lyst å tegne et apokalyptisk bilde, men dersom
drapene og byggingen kommer til å fortsette inn i fremtiden, så kommer de
konvergerte moralske kriteriene, i tillegg til det astronomiske antallet ofre,
til å forvandle oss – og ikke minst våre etterkommere – til moralske dødninger
fra et kristent synspunkt, og til de lykkeligste blant de dødelige fra deres
eget synspunkt. Som filosofen sa – de vil befinne seg hinsides Godt og Ondt. Men
hvorfor gjøre det komplisert? Bare hinsides Godt.
I denne forstand tror jeg ikke på avstaliniseringen. Men jeg
tror på den som en endring av styringsmetoder, uavhengig av den utvilsomme
omstendighet at tilbakefall vil forekomme og at vi kan forvente oss, ikke bare en
restaurering av de førtimeterhøye statuene, men noe som er enda verre. Til ære
for dagens Kreml-administrasjon skal det sies at de ikke er altfor oppslukt med
å prøve å gjenopplive en død mann. Stalin dukker opp i kvasihistoriske filmer
og hjemme hos georgiere, folket som kanskje led mer enn noe annen etnisk
minoritet i SSSR, men som på denne måten – i mangel av noe bedre – fyrer opp
under sin egen nasjonalisme. En avgått sikkerhetsagent eller en forhenværende
militærmann, en taksisjåfør eller en pensjonert partipamp vil selvsagt fortelle
deg at «det var mer orden» under Stalin. Men de lengter ikke så mye etter
«ordnungen av jern» som etter sin svunne ungdom. Faktisk tar verken den store
folkemassen eller partiet førerens navn forfengelig. Det er altfor mange presserende
problemer til å drive med retrospeksjon. Navnet kan fortsatt komme til å bli brukt
som et skremmebilde av en eller annen høyrefraksjon i partiet, som lengter etter
hånden som matet dem, men selv om de skulle lykkes, tror jeg at skremmebildet
ganske raskt vil gå i glemmeboka. Etter mitt syn har stalinismen som statlig styringsmodell ingen fremtid.
Desto merkeligere er det å se denne ørnenesa i vinduet til
en bokhandel ved London School of Economics, eller i Latinerkvarteret i Paris,
eller på en amerikansk campus, hvor han, Lenin, Trotskij, Che Guevara og Mao står
i hyllene og brisker seg om hverandre – uavhengig av deres ulike idealer hadde
alle disse små og store morderne et felles trekk: alle drepte. Uansett hvor
stor teller de har, er fellesnevneren deres den samme, og totalt gir denne
brøken en sum som vil gjøre til og med en datamaskin forvirret. Ikke vet jeg
hva unge mennesker søker etter i disse bøkene, men hvis de faktisk greier å
få noe ut av dem, betyr det bare en ting: at den moralske
kastreringen av homo sapiens, som begynte med tvang, fortsetter på frivillig
basis, og at stalinismens tankesett er i ferd med å seire.
*Vozjd’ er russisk for høvding, fører eller stor leder. Her
har jeg på grunn av konteksten oversatt det til «fører».
**Legekomplottet (1952-1953) var en falsk anklage mot
en gruppe leger, flesteparten jøder, som ble arrestert og beskyldt for forgiftning
pasienter og attentatforsøk på sovjetiske ledere. Dette ble videre brukt i en antisemittisk
propagandakampanje mot «den verdensomspennende sionistiske sammensvergelse» som
blant annet førte til angrep mot jøder, og at mange mistet jobben. Angivelig (blant
annet ifølge Krusjtsjovs hemmelige tale til den 20. partikongress) planla
Stalin å deportere den sovjetisk-jødiske befolkningen (ca. 2 millioner) til nyetablerte
arbeidsleirer i det østlige Sibir, en plan som ble avbrutt av Stalins egen død.
Dette essayet ble første gang publisert i engelsk oversettelse i The New York Times Magazine under tittelen «Reflections on a Spawn of Hell» (1973). Den russiske originalen ble bevart i Bordskijs private arkiv, og første gang publisert på russisk i år 2000 i litteraturmagasinet Novoe literaturnoe obozrenie. Den opprinnelige tittelen skal ha vært «Gratulerer med dagen».
Dette essayet ble første gang publisert i engelsk oversettelse i The New York Times Magazine under tittelen «Reflections on a Spawn of Hell» (1973). Den russiske originalen ble bevart i Bordskijs private arkiv, og første gang publisert på russisk i år 2000 i litteraturmagasinet Novoe literaturnoe obozrenie. Den opprinnelige tittelen skal ha vært «Gratulerer med dagen».
Om du vil vite mer om Josif Brodskijs liv og virke, skal følgende film (her kun en trailer) være en god innføring, i alle fall ifølge en anmelder i Ny Tid. Jeg vet dessverre ikke hvor filmen er å finne med engelsk tekst.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar