Dypdykk
I år er det 100-årsjubileum for den russiske revolusjonen,
men interessen hos russiske myndigheter for å markere jubileet virker
heller laber. Avisa Delovoj Peterburg skrev nylig: «Initiativer i
forbindelse med 100-årsjubileet for revolusjonen begrenser seg i hovedsak til
opplysningsprosjekter, selv om større arrangementer også har funnet sted, mens
næringslivet like før jubileet gikk aktivt i gang med å benytte seg grovt av
hendelsene i 1917 i reklameplakater og forskjellige typer kampanjer». Avisa
skriver også om utstillinger som de største museene i Sankt Petersburg har viet revolusjonen.
Sovjeterne angriper tsarpolitiet februar 1917 Via Wikimedia Commons |
Ifølge avisa er et av de mer interessante opplysningsprosjektene
1917. Fri historie (som både finnes i
en russisk og en engelsk versjon), et slags fiktivt sosialt medium – en retrofacebook – som gjengir hendelsene i revolusjonsåret 1917 ved hjelp av dagboksnotater,
personlige brev, erindringer, bilder osv. til kjente personer som levde i
samtida. Prosjektet ble lansert i november 2016 av Mikhail Zygarm som kaller
det et slags «dokumentarisk realityshow».
I oktober kom Zygar ut med boka «Imperiet må dø», et resultat
av arbeidet med Prosjekt 1917. Her tar han for seg de første 17 årene av
forrige århundre – årene fram til den russiske revolusjonen – via historiene
til menneskene som opplevde denne svært så spesielle perioden i
Russlands historie. Mikhail Zygar er journalist og forfatteren av blant annet den kritikerroste Alle Kremls menn, en bok om Putins Russland, om menneskene og hendelsene som har bidratt til å forme det.
Russlands historie. Mikhail Zygar er journalist og forfatteren av blant annet den kritikerroste Alle Kremls menn, en bok om Putins Russland, om menneskene og hendelsene som har bidratt til å forme det.
Mikhail Zygar [CC BY-SA 4.0 ], via Wikimedia Commons |
I likhet med hans forrige bok er hvert kapittel i «Imperiet må dø» viet en eller to sentrale personer fra det aktuelle tidsrommet, blant annet keiserinne og Nikolaj IIs kone Aleksandra Fjodorovna, finansminister og etterpå statsminister Sergej Witte, statsminister Pjotr Stolypin som ble myrdet under en forestilling i Kiev-operaen, mystikeren Grigorij Rasputin som hadde en svært så kontroversiell kontakt med tsar-familien, Aleksandr Kerenskij som ledet den provisoriske regjeringen da bolsjevikene overtok makten i oktober, poeten Anna Akhmatova, kunstneren Vasilij Kandinskij, forfatteren Maksim Gorgkij, og Vladimir Lenin så klart. Boka er allerede oversatt til engelsk under tittelen «The Empire Must Die: Russia's Revolutionary Collapse, 1900-1917».
Forlaget beskriver boka slik:
«Revolusjoner skjer ikke plutselig. Imperiers undergang
kommer ikke ingenstedsfra. Den viktigste lærdommen som vi kan trekke av 1917-revolusjonen,
er forståelsen av hvorfor keiseren og de rundt ham ikke bare avsto fra å
innføre de radikale reformene som forholdene krevde, men tvert imot med
alle krefter prøvde å snu landets utvikling tilbake ved å understøtte «tradisjonelle
verdier», ortodoksien og hæren.
I kapittel etter kapittel – gjennom menneskenes levende
historier – viser Mikhail Zygar i boka «Imperiet må dø» hvordan imperiet gradvis
bevegde seg mot katastrofen, og hvorfor ingenting kunne berge det.
Den store helten i denne boka er det russiske
sivilsamfunnet. Det oppstår på begynnelsen av det tjuende århundret, og leseren
får opplevede hvordan det utvikler seg før det forsvinner like etter 1917. Når
leseren får lære om hvordan disse hendelsene utviklet seg for 100 år siden, kan man samtidig forstå mer av det som skjer i dag, og dessuten prøve å få et glimt
inn i framtida».
Omslaget til Zygars nye bok |
Galina Jusefovitsj, litteraturkritiker i nettavisa Meduza, er imidlertid ikke særlig begeistret for boka og beskriver den som «smertefullt og til det kjedsommelige overfladisk». Spesielt kritiserer hun forfatteren for å trekke altfor mange paralleller mellom situasjonen for 100 år siden og dagens Russland:
(...)
Det finnes mengder av slike eksempler, men det ikke de som egentlig er problemet: Til syvende og sist er «Imperiet må dø» ikke en monografi, men underholdende sakprosa hvor forenklinger, paralleller og analogier er fullt ut akseptabelt. Bokas største svakhet er at forfatteren er totalt uinteressert i epoken han beskriver og at han ikke liker personene som han skildrer. Alle sammen – både kunstnerne, forfatterne, de revolusjonære, ministrene, og medlemmene av keiserfamilien – utfyller roller som viljeløse statister hvis eneste funksjon er – med sine ord og skjebner – å understøtte forfatterens grunnleggende idé om nødvendigheten av å lære, unngå feilgrep og trekke konklusjoner».
Nedenfor kan du lese noen avsnitt av et intervju med Zygar
og et utdrag fra boka.
Rødegardister i Moskva, november 1917 |
Zoja Svetovas intervju med Mikhail Zygar
Oversatt fra Otkrytaja Rossija
25. oktober 2017
Journalist Zoja Svetova har intervjuet Zygar for «Åpent
Russland» (Otkrytaja Rossija) om utgivelsen og om hvorfor myndighetene har så
vanskelig for å feire 100-årsjubileet for revolusjonen. Jeg har oppsummert noen deler, og oversatt de mest interessante
delene av intervjuet.
Etter at han sluttet i TV Rain, ville Zygar ikke lengre ha
noe med «nyhetsagendaen» i Russland å gjøre. Den befinner seg i et tåkelandskap
og man må hele tiden kjempe mot den, sier han. De føderale TV-kanalene gir ut
pseudonyheter, som de liberale kanalene i sin tur omarbeider og kommenterer –
bare med et annet fortegn. Han kaller det en forferdelig situasjon. Arbeidet
med boka har han likevel tilnærmet seg som journalist – men som en som levde
for 100 år siden. Det er lettere å skille mellom faktisk hendelser og
pseudohendelser 100 år etterpå enn i nåtida, påpeker han.
Zygar forteller at han har til hensikt å fortelle om vanlige
mennesker som leseren kan gjennleve disse 17 årene sammen med og kjenne seg
igjen i. Slik sett håper han at leseren får oppleve situasjonen fra innsiden.
Han beskriver boka som en fortelling om mennesker og hvordan de forholdt seg til
alt som skjedde, og ikke en analyse av hvordan første verdenskrig eller
revolusjonen kunne skje. Det er heller opp til leseren å trekke konklusjonene.
Et sentralt poeng i både den nye og den forrige boka til Zygar
er at det heller er dumskap enn ondskap som kan forklare hvorfor en eller annen
politisk beslutning fattes, eller ikke fattes. Han beskriver dette som et
forutinntatt standpunkt hos seg selv, og sånn sett er han avvisende til
konspirasjonsteorier. Han mener mennesker har en tendens til å lete etter
logikk og sammenheng når man forsøker å finne forklaringer på historiske begivenheter –
logikker som i virkeligheten ikke fantes.
Svetova spør Zygar hvordan han klarer å skille mellom hva som er
sant og hva som er usant.
Zygar: «Jeg mener at hvis en person lyver, så har han rett
til det. Og som regel har jeg skrevet om dette. For eksempel, når Sergej Witte
lyver, så har han rett til å lyve. Alle de andre sier at «sånn var det», mens
han mener at det var annerledes. Jeg er forpliktet til å skrive om begge deler.
Hvis Putin lyver til oss for eksempel, så må vi forklare hvordan
situasjonen er, men også at Putin mener den er annerledes. Slik har vi en todelt virkelighet. Begge sider er viktig.
(…)
Boka «Alle Kremls menn» bygger på samme prinsipp: Mange
vitner, og forhør av så mange vitner som mulig. Dessuten er det en viktig
kreativ metode å spørre ut et og samme vitne så mange ganger som mulig. Da jeg
forstod at alle lyver, prøvde jeg å få snakket med dem mange ganger, for at det
på et eller annet tidspunkt skulle lekke noe ut – en eller annen gang er det
noen som avslører seg. Dette funker også noen ganger i denne boka fordi noen
har skrevet ulike ting i ulike perioder av livet. Aleksandr Kerenskij har mange
erindringer hvor han veldig tydelig motsier seg selv. Mange har for eksempel
skrevet brev, og etterpå erindringer. Og brevene, som er skrevet i øyeblikket,
motsier erindringene, som er skrevet senere».
Kerenskij var demokratisk sosialist og ledet den provisoriske regjeringen fra juli 1917 til oktoberrevolusjonen Via Wikimedia Commons |
Svetova: «I epilogen skriver du at det psykologiske traumet
etter 1917 på ingen måte er i ferd med å forsvinne. Hvorfor forsvinner det
ikke? Hva kunne vært gjort for å bli kvitt det?»
Zygar: «Dette er det aller mest alvorlige problemet som tas
opp i denne boka, og i det hele tatt i vår forståelse av historien, fordi vi
mangler språk for å snakke om historien. Vi har som regel en holdning om at vi
skal være stolte av historien, mens den delen av historien som det ikke går an
å være stolt av, den er det best å glømme. Men det finnes en annen tilnærming,
en motsatt holdning til historien, om at man må bekjenne og angre sine synder.
Men hos oss finnes det ingen slik diskusjon, ingen form for refleksjon over historien. Og det er noe som overrasker meg: Hendelsene som
skjedde for 100 eller 80 år siden (den store terroren) er psykologisk sett i
live. Og jo lengre tid det går, jo mer levende blir de.
Jeg syns det er overraskende at mange mennesker frykter at
alt sammen kan komme til å gjenta seg. Fra et rasjonelt synspunkt er det
umulig. For hvis noe forferdelig kommer til å skje, så vil det bli noe ganske
annet. Det finnes mange katastrofescenarier. Men det samme kan ikke skje, fordi
forholdene i dag er så annerledes».
Svetova: «I Frankrike er det ingen som sier at den franske
revolusjonen kan skje igjen. Hvorfor gjør folk det her da?»
Zygar: «Det er veldig merkelig. Jeg tror det er fordi vi
ikke har noen bedømmelse av det som skjedde. Jeg blir ikke beroliget av utsagnet
til Putin, det som faktisk kom mens jeg var i ferd med å avslutte boka. Jeg
hadde akkurat begynt å skrive epilogen da jeg hørte han si: «Slutt å demonisere
kamerat Stalin».* Jeg tror det er første gang i sitt liv at Putin har sagt noe
slikt. De rundt ham, Medinskij og andre, har kunnet si hva som helst, i
lærebøker i historie har de kunne skrive hva som helst. Men Putin lot som at
han var alene om det».
Stalin og Lenin på kommunistpartiets 8. kongress Via Wikimedia Common |
Svetova: «Hvorfor sa han det da?»
Zygar: «Den imperialistiske stoltheten veier tyngst. Stalin
er en altfor viktig ideologisk figur. Imperiet som sådan er svært verdifullt
fordi et stort antall mennesker føler stolthet over at vi er et imperium som
kan få alle til å bøye seg. Og Stalin er hovedsymbolet på alt dette.
Dette er en veldig kortsiktig politikk fordi denne grove utnyttelsen
av Stalins figur gjenføder alle disse psykologiske traumene. Det får en del av
befolkningen til å begynne å frykte at landet på nytt befinner seg i 1937, at
landegrensene snart blir stengt og at de ikke kommer til å rekke å flykte.
Dessuten tilintetgjør det landets intellektuelle elite som jeg tror hadde vært
glade hvis de kunne være stolte av landet sitt, men ikke som et imperium som
får alle til å bøye seg og tramper alle i stykker. For 100 år siden var
Russland ikke et slikt imperium. Russland var det mest populære landet i
verden, for Tsjekhov, Tolstoj, Djagilev, Stanislavskij, Anna Pavlova,
Malevitsj, Kandinskij – og det er veldig mange flere etternavn jeg kan remse
opp. Russland var faktisk det mest aktuelle, innenfor kultur det mest
toneangivende landet i verden. Og det i seg selv er definitivt en grunn til å
være stolt».
Leo Tolstoj, 1908 Foto: Sergej Produkin-Gorskij, via Wikimedia Commons |
Anton Tsjekhov leser fra Måken på Moskvas kunstnerteater mai 1899 |
Svetova kommenterer at bokas tittel lyder symbolsk og
flerdimensjonal, og spør hvorfor imperiet må dø.
«Det stemmer, men først og fremst er tittelen en henvisning
til imperiet som eksisterte den gangen, til et ikke-fiktivt, ikke-påfunnet
imperium, til forskjell fra det som eksisterer i dag. Til imperiet under
Nikolaj II – for i 2017 skjedde det ikke en revolusjon. Det russiske imperiet
sluttet ikke å eksistere fordi det skjedde en revolusjon, men fordi det brøt
sammen. Det ble rett og slett knust til støv av seg selv. Det fantes ingen
konspirasjon for å kaste Nikolaj II i februar (etter gammel kalender) 1917, det
fantes ingen slike enorme kraftanstrengelser, det skjedde ikke noe væpnet
opprør.
Det var et opprør som kastet Kerenskijs demokratiske
regjering i oktober – det skjedde. Men i februar var det ingenting – alt bare
brøt sammen fordi det ikke lengre var levedyktig, fordi dette imperiet hadde
vært naturstridig de siste 20 årene av sin levetid, særlig etter 1911 – etter
Stolypins død. Jeg har ikke lyst til å idealisere Stolypin, men i forhold til
ham utviste alle de etterfølgende statsministrene mindre og mindre
foretaksomhet. Det statlige apparatet sluttet å fungere, det vil si, folk prøvde i
økende grad å gjøre så lite som mulig. Det fantes ingen institusjoner. Alt
var rett og slett bygget for å kollapse».
(…)
Svetova: «Vil du si at det ikke finnes noen frykt for en
mulig gjentagelse av revolusjonen?»
Zygar: «Hos hvem?»
Svetova: «Hos myndighetene».
Zygar: «Hos myndighetene? Hvis det er noe de ikke har, så er
det frykt for en revolusjon. Den manglende oppmerksomheten mot jubileet skyldes
ikke frykt for revolusjon, men rett og slett at de ikke vet hva de skal gjøre
med det.
De vet ikke hvordan de skal bedømme det. For selv om
imperiet er verdifullt, så er det noe som fantes «før». Og siden dukket det opp
igjen «etterpå», da Stalin gjenskapte det. Men det som skjedde i 1917, syns de
bare er vrøvl og demokratiske slagord. De vet ikke hvordan de skal ferie
100-årsjubileet siden det var en høyst antiimperialistisk periode i utviklingen
av Russland. Det som skjedde mellom februar og desember oppfattes bare som en helvetes triumf for folk med hvite sløyfer [referer til de hvite sløyfene
som ble brukt under protestene i 2011 – 2012]».
*Utsagn fra Oliver Stone Putin-intervjuene (se tidligere
innlegg): «Det finnes forsøk på demonstrere at dagens Russland har
fødselsmerker etter stalinismen. Vi har alle fødselsmerker. Og hva så?».
Utdrag fra boka
I keiserens bukser
Hva er det som skjer med keiseren i Stavkaen [generalstaben
under første verdenskrig]? Han bor i Mogiljov i Hviterussland sammen med sønnen
sin. Sønnen er syk, og Nikolaj brevskriver uavlatelig til slektningene. Alt det
som skjer splitter ham. Kona og døtrene bor i Tsarskoe Selo. Mora, søstera Olga
og svigersønnen Sandro er i Kiev. De andre er enten ved fronten, i Petrograd
eller i Tbilisi. Brevene mellom keiseren og keiserinnen høsten 1916 er et minne
over en vanvittig kjærlighet. Det finnes ingen tvil om at de to, som mann og
kone, elsker hverandre svært høyt og bruker alt de har av krefter på å hjelpe
hverandre. Aleksandra tror oppriktig at hun ved å rådføre seg med Rasputin i
ethvert spørsmål og oversende hans anbefalinger til Nikolaj, hjelper mannen sin.
Noen ganger retter rådene fra Rasputin keiserens oppmerksomhet mot problemer
som han ikke en gang ante eksisterte: Staretsen ber om å ikke øke prisene på
trikketurer i Petersburg , eller han klager på de lange køene utenfor bakeriene
(begge deler stemte, men siden keiseren befant seg i Stavkaen, hadde han absolutt
ingen mulighet for å hjelpe).
I brevene kaller Nikolaj seg en «viljesvak gubbe», mens Aleksandra fortsetter å utvise hardnakkethet. Hun skriver at hun har en sterk
vilje, og at hun kan ta på seg «usynlige bukser og være den eneste ekte mannen
blant de svake ministrene. Hun krever at mannen hennes skal være nådeløs mot fiendene
– det vil si mot Dumaen: henge Gutsjkov, og forvise Polivanov, Lvov og Miljukov
til Sibir. Keiserens søster Olga har i langt tid tryglet broren om å få lov til
å skille seg. Hun har forelsket seg i en simpel offiser og vil gifte seg med
ham. Nikolaj, som lenge har motsatt seg det, gir til slutt sitt samtykke høsten
1916. Olga rekker å inngå ekteskapet før keiserinnen får gitt beskjed til
mannen sin: «Vår venn [dvs. Rasputin] er svært misfornøyd med Olgas ekteskap.
Han finner det galt overfor deg og at det ikke vil bringe henne lykke. Akk,
herregud, jeg er også usigelig lei meg over det hun har gjort (selv om jeg forstår
at hennes streben etter lykke er helt naturlig)». Nikolaj svarer ingenting.
Den 1. november, samme sag som Miljukov holder den berømte
talen* i Dumaen, kommer storhertug Nikolaj Mikhailovitsj til Stavkaen. Han er
liberal og var en kjenning av Tolstoj. Uten å ha avtalt det med kadettenes
leder, holder han sin egen tale til keiseren – også denne om keiserinnen og «de
mørke kreftene» som hun omgir seg med. Han sier at hele landet baktaler Rasputin,
at det er «utenkelig å fortsette å styre Russland på denne måten». Dessuten advarer
han keiseren om at livet hans står i fare: «Du står på terskelen til en æra med
nye uroligheter, for å si det som det er – en æra med attentater».
Politisk karikatur av Rasputins hold over tsar-familien |
Keiseren tier. Nikolaj Mikhajlovitsj gir ham et brev hvor
han utyper tankene sine. «Du tror på Aleksandra Fjodorovna. Og det
er forståelig», skriver storhertugen. «Men det som kommer fra leppene hennes,
er et resultat av snedig taskenspill, og ikke faktisk sannhet». Uten en gang å åpne
forseglingen, sender Nikolaj brevet til kona si. Som svar skriver hun at slikt
fortjener forvisning til Sibir «ettersom det grenser til høyforræderi». Og
dessuten: «Han og Nikolasja [tidligere øverstkommanderende Nikolaj
Nikolajevitsj] er de største fiendene mine i familien, bortsett fra de svarte
kvinnene [prinsessene Anastasia og Militsa av Montenegro; Montenegro = svart
fjell].
En uke senere, den 6. november, kommer Nikolasja til Stavkaen sammen
med broen Petjusja – for første gang etter at storhertugen var sagt opp fra
stillingen som øverstkommanderende. Aleksandra holder på å gå fra forstanden av
engstelser: «Husk at du må være iskald med denne sjofle banden». Men onkelen
lager en stor scene overfor nevøen sin: «Er du ikke skamfull for at du trodde
at jeg ville kaste deg fra tronen? Du har kjent meg hele livet, du vet hvor
hengiven jeg har vært mot deg, jeg har det fra far og forfedrene. Og så
mistenker du meg. Jeg skammer meg over deg, Niki». Keiseren tier og trekker på
skuldrene. «Jeg ville heller at du hadde kjeftet, slått og jagd meg vekk, enn denne
tausheten. Ser du virkelig ikke at du holder på å miste kronen?» sier onkelen
som forsøker å overtale tsaren til å utpeke en regjering som har folkets
tillit, som er ansvarlig overfor Dumaen. «Du nøler alltid. Pass på at det ikke blir for sent.
Det er enda tid igjen, men etterpå vil det være for sent».
Nikolaj II tier, men beslutter likevel å avsette statsminister
Stürmer. Han holder det faktisk hemmelig overfor kona si, og skriver til henne
at han har gitt statsminsteren en ferie (slik hun har bedt om). Bare en time
før Stürmer kommer til Stavkaen, skriver han til kona si at gamlingen
sannsynligvis blir nødt å gå av – «ingen har tillit til ham». Mens brevet er på
vei, blir saken avgjort, og statsministeren avsatt. «Jeg ber deg – ikke involver
Vår Venn. Jeg bærer ansvaret, og derfor ønsker jeg å ha frihet til å velge»,
skriver hun til keiseren. Men det er selvfølgelig en utopi.
Keiserinnen er svært bedrøvet. Hun begynner å bombardere
mannen sin med hysteriske brev: Hun krever at Nikolaj Mikhailovitsj deporteres,
og skriver at den nye statsministeren ikke liker henne og at det «har oppstått
store vanskeligheter» med ham. Dessuten krever hun at keiseren ikke under noen
omstendigheter bør våge å avskjedige innenriksminister Protopopov – og i det
hele tatt bør han ikke foreta seg noe som helst før hun selv kommer til Stavkaen til
ham.
Aleksandra Fjodorovna, tsarevitsj Aleksej og Nikolaj II ankommer Stavkaen i mai 2016 |
*Pavel Miljukov var leder for kadettpartiet. Talen det er
snakk om her har blitt kalt «dumskap eller forræderi-talen» hvor han anklagde statsminister
Stümen og keiserinnen Aleksandra av Hessen (som hadde tyske røtter) for forræderi
og for å samarbeide med Tyskland. Dessuten var det en utbredt
konspirasjonsteori at Rasputin var en tysk agent.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar