onsdag 28. august 2019

Ilja Jasjins tale til høyesterett

Grunndykk
Ilja Jasjin, en opposisjonspolitiker fra Moskva, har siden 29. juli sonet fire administrative straffer – hver gang han slipper ut av fengsel, blir han umiddelbart pågrepet på nytt og idømt ti nye dager i fengsel for oppfordringer til å delta i ikke-godkjente demonstrasjoner i juli og august. I dag skulle Jasjin igjen slippes fri, men da ha kom ut av fengselet, ble han i stedet pågrepet for femte gang på rad.

Марш за мир и свободу (12)
Ilja Jasjin på en demonstrasjon i 2013
Bilde: Dhārmikatva, via Wikimedia Commons


Jasjin ante nok at politiet ville stå utenfor døra, så han filmet det hele. Se videoen under.
        «Igjen ble jeg pågrepet på vei ut av fengsel. 
      Det blir vel den femte administrative arresten på rad»


Jasjin er en av de uavhengige politikerne som nektes å stille til valg i Moskva bystyre. Jasjin har, som mange andre, anket valgstyrets avgjørelse. Anken ble først forkastet av Moskva byrett, og i går ble den også forkastet av russisk høyesterett.

Russland på norsk har oversatt talen som Jasjin holdt i retten.


Ilja Jasjins tale til høyesterett

Facebook, 27. august 2019
Ilja Jasjin

Det er en egen atmosfære i Høyesterett. Den store salen, trebenkene, forhøyningen med dommernes stoler. Der sitter de og ser på oss, ovenfra og ned, og føler seg betydningsfulle.

I denne salen ble jeg i dag utestengt fra valget for godt. Men jeg fikk uansett anledning til å si noen ord til forsvar for loven og for sunn fornuft.

Her er talen min. 

«Ærede rett!

Ved inngangen til denne bygningen står statuen av Justitia. Alle som er her husker sikkert den klassiske skikkelsen av rettferdighetens gudinne: Hun skal ha bind for øynene. Dette symboliserer rettens upartiskhet og blinde lydighet overfor loven.

Men russiske domstoler går sin egen vei: Statuen av Justitia, som står ved inngangen til Høyesterett, har åpne øyne, hun stirrer på hver og en av oss med et overlegent og dømmende blikk.

Likevel er jeg her for å be dere om rettferdighet.

Som enhver borger har jeg en grunnlovsfestet rett til å stille til valg. Jeg har oppfylt alle de nødvendige formaliteter for å delta i valget. Valgstyret fikk overlevert nesten 5 000 underskrifter fra mine tilhengere. Det fins ikke tvil om at jeg skulle ha stått på listen over godkjente kandidater.

I stedet er jeg, på uforskammet og ulovlig vis, blitt utestengt fra valget, blitt satt i arrest i en måned, og en strøm av løgner er øst ut mot meg.

Da Vladimir Putin for noen dager siden snakket med franske journalister, sa han at de uavhengige kandidatene til Moskva bystyre har forfalsket velgerlistene ved å inkludere såkalte «døde sjeler» (altså underskrifter til mennesker som for lengst har gått bort).  

Jeg forsikrer dere: Putin løy i all offentlighet. Det finnes ikke en eneste dødning i mine underskriftslister. Det er bare å sjekke sakspapirene, så vil dere se det selv.

Begrunnelsen for avvisningen var at noen grafologer ved MVD hadde kommet fram til at datoen for noen av underskriftene ikke var skrevet inn av velgerne, men av innsamlerne.  Men denne konklusjonen er blitt tilbakevist både av en uavhengig sakkyndigundersøkelse, som ble presentert for Moskva valgstyre, og viktigst av alt – av velgerne selv, som personlig har troppet opp hos valgstyret for å bekrefte sin viljeserklæring. Disse menneskene ble imidlertid ikke lyttet til – verken i valgstyret eller i retten.

Jeg er et levende menneske, Ærede dommer. Og mine velgere er ekte, levende mennesker. Mens døde sjeler – de finnes hos dem som fratar oss retten til å velge, og som lyver i offentlighet for å bevare sin egen makt.

Jeg krever rettferdighet, Ærede dommer.»

Ilja Jasjin
Russlands høyesterett
27. august 2019

Video av Jasjins tale


Ingen kommentarer: