Sider

fredag 24. mars 2017

«Er det ingen patrioter i denne klassen»?

Grunndykk

Elever forhørt av rektor og lærere fordi de planlegger å delta i søndagens demonstrasjon.

Elever på en skole i Brjansk planlegger å delta på en demonstrasjon mot korrupsjon til søndag 26. mars. Forrige uke kom politiet og tok med seg en av elevene, Maksim Losjev. Da bestemte rektor og lærere seg for å ta en alvorsprat med elevene og snakke dem fra å delta i søndagens aksjon. En av elevene tok opp klassesamtalen, og delte den etterpå til media. Under kan du lese transkripsjonen.

«26 mars, 14:00, Moskva, Tverskaja-gata, Gå mot klokka
Vi kaller ham ikke Dimon - vi krever svar på gata». Anda på
bildet har blitt et symbol på Medvedev-avsløringene.
Den refererer til endene som har et eget andehus
i andedammen på Medvedevs eiendom i Ples, Ivanovo
Foto: Aleksej Navalnyj
Bakgrunnen for søndagens demonstrasjon er Fondet for kampen mot korrupsjons avsløring om Medvedevs eiendommer som ble offentliggjort for et par uker siden. Videoen «Ikke kall ham Dimon» er til nå sett av over 11 millioner på YouTube. Ennå har ikke myndighetene
kommentert saken med et eneste ord. Aleksej Navalnyj, som er grunnlegger og «frontfigur» for organisasjonen, har kalt russere ut på gaten den 26. mars for å demonstrere mot korrupsjonen i Russland og kreve at landets politiske ledelse svarer på deres anklager.

Putins pressetalsmann Dmitrij Peskov kaller den planlagte demonstrasjonen for en provokasjon, skriver TVRain i dag. Myndighetene har nektet å gi sin tillatelse til aksjonen på Tverskaja-gata i Moskva, og det forventes derfor mange arrestasjoner. Men Aleksej Navalnyjs lover på sin hjemmeside å personlig sende klager til den Europeiske menneskerettighetsdomstolen for alle som arresteres. Det planlegges demonstrasjoner i 100 byer, men mange av disse er ikke godkjent. I går ble allerede 11 personer arrestert i Moskva for å spre klistermerker til støtte for demonstrasjonen (TVRain). 

Opptaket fra klassesamtalen har skapt debatt om lærere bør uttrykke sine meninger overfor elever. Men her det ikke bare snakk om å uttrykke meninger. Rektor og lærerne forsøker å skremme elevene fra å delta i demonstrasjonen. Innimellom skriker de nærmest til elevene, noe som kan tyde på at de er selv egentlig er redde. Kanskje sier den gjengitte klassesamtalen noe om et generasjonsskille i synet på landets politiske situasjon. 

Her er en transkripsjon av opptaket slik det ble gjengitt av Meduza 18. mars. Du kan lytte til opptaket nederst i innlegget. 

Transkripsjon av klassesamtale om demonstrasjon mot korrupsjon

Foto: Navalnyj.com
Rektor: Raisa Aleksandrovna, kan jeg si noe? De som interesserer seg for det som Navalnyj driver med. Ok, han foreslår at vi skal kaste våre øverste ledere, si «Nei til korrupsjon» og så videre. Men hva slags konkrete handlinger er det han foreslår? Gå i demonstrasjon? Fortelle hva slags svin han [Medvedev] er?

Elev: Han vil bare ha svar. Han laget en video om Medvedev, og han vil at myndighetene svarer for seg.

Rektor: Og hva så?

Elev: Og myndighetene sier ingenting.

Rektor: Nei, vent litt. Du lager en video om Kira Petrova [referer til seg selv] og skriver og at hun er sånn og slik, hun gjør ikke det hun skal, og at det er kakerlakker på skolen. Dere går sammen og krever et svar. Tror du at jeg vil snakke med dere? 

Elev: Nei.

Rektor: Det vil ikke han heller! Det er latterlig! Et politisk program dreier seg om konkrete handlinger: for å styrke økonomien, utvikle planer. Det som han driver med er bare simpel provokasjon. Forstår dere? Dere forstår det fortsatt ikke. Vi har en veldig ustabil økonomisk situasjon akkurat nå. For å si det rett ut: Det er et økonomisk hull. Og hvorfor det? Dere har tatt samfunnsfag og sånn. Dere vet at vi faktisk har en økonomisk blokade mot oss i dette landet. Så jeg vil høre hva dere vet: Hva er det som skjer nå?

Elev: Krise.

Rektor: Hva har påkalt denne krisen?

(…)

Elev: Sanksjoner, EU, hele denne blokaden.

Rektor: Hvem? En gang til. EU, ikke sant? Altså, vår leder har en veldig stabil og sterk politikk. Han er rangert veldig høyt internasjonalt. Takket være hva? Takket være vår utenrikspolitikk. Innenrikspolitikken vet vi at er svak. Hvorfor det? Fordi vi ikke har penger. Og det er noe vi føler på nå, mest av alt…  

Elev: Men hva slags utenrikspolitikk er det vi har? Amerika er mot oss. Europa er mot oss.

Rektor: Men hva er den et resultat av? Si meg det. Hva er årsaken?   

Elev: Fordi vi tok Krim, liksom. 

Rektor: Og syns du at det er dumt?

Lærer: Men tok vi Krim? Det var en folkeavstemming…

(…)

Rektor: Greit, fortell meg hva du mener, hva skjedde? Jeg vil gjerne vite det. Fortell meg, kanskje det er noe jeg ikke vet.

Elev: Jammen, hvorfor har de innført sanksjoner mot oss?

Rektor: Det spørsmålet har du nettopp svart på selv. 

Lærer: Som en maktdemonstrasjon. For å vise krefter.

Elev: På grunn av Krim.

Rektor: Vet du hva, hvorfor… Hva var i det hele tatt årsaken til at krigen begynte i Ukraina?

Elev: Altså, på grunn av revolusjonen…

Rektor: På grunn av hva?

Elev: Maktskifte.

Rektor: Du gutt, du leser ingenting og vet ingenting. Kunnskapene dine er veldig overfladiske. Hva var årsaken til at hele denne konflikten skjedde i utgangspunktet? Hvorfor blandet Amerika seg inn i det?

Elev: De blandet seg ikke inn.

(…)

Rektor: Og hvilken vei gikk Krim? Og hvordan forholdt Amerika seg til det?

Elev: Har De sett noen amerikanske styrker i Ukraina?

Rektor: Har du sett noen russiske styrker i Ukraina?

Elev: Ja. Det finnes videoer som går rundt. Dere skjønner ingenting.

Rektor: Videoer, det er iscenesettelser, først og fremst.

Lærer: Dere må ikke tro på dem.

(…)

Elev: Jeg har hørt mye informasjon om at det er venner av noen folk der…

Rektor: Dere, jeg forstår at dere har en ensidig oppfatning av dette problemet. Dere har ikke noe bredde i deres politisk synsfelt. Dette er et veldig lite problem. Dere oppdaget Navalnyj, dere så videoene hans, og så tror dere på det. Dere har ingen egne meninger om dette, bare de som dyttes på dere. Noen ganger bruker dere kilder som er ubekreftede, og til og med provokative.

Lærer: Som nikkedukker…

Elev: Men hva om vi har den samme oppfatningen som han?

Rektor: Men har dere en oppfatning da? Dere må lese mer. Jeg oppfordrer dere til å ikke bare se på disse kildene. Hvis de sier at det står dårlig til her, så se i andre kilder.

Lærer: Dere må vurdere kritisk alle fakta.

Elev: Men vi ser ikke bare på en kilde.  

Rektor: Jammen, dere ser åpenbart bare på en side av saken.

Elev: TV-kanalene våre viser bare det som er bra for staten.

Rektor: Hører dere ikke på «Voice of Amerika»?

Elev: De [russiske TV-kanaler] kommer ikke til å vise oss noe annet.

Rektor: Jeg skjønner. Vi har ikke klart å utdanne dere til medborgere. Dere har en stor mangel når det kommer til medborgerskap. Så det vil si at det i denne klassen ikke finnes noen patrioter, eller?

Elev: Og hva betyr det å være patriot? Betyr det å støtte myndighetene?

Rektor: Jeg snakket til Nikita…

Lærer: Jeg beklager. Dere skal gå sammen i grupper og arrangere en dugnad i gata deres.

Rektor: Folkens, rekk opp hånda. Hvor mange er det som driver med frivillig arbeid her?

(stille)

Rektor: Og hvorfor gjør vi frivillig arbeid? Det er det som er medborgerskap! Dere skal ikke sitter på deres høye hest og se ned på Putin og Medvedev. Se heller på deres nabolag.

Elev: Men frivilligheten er jo organisert av Forent Russland, ikke sant? Støtter dere de?

Rektor: Ja.

Elev: Javel. Men vi er imot Forent Russland.  

(latter)

Elev: Bare så du vet det.

Lærer: Hvorfor snakker du i flertall – vi?

Elev: Rekk opp hendende alle som er mot Forent Russland.

Elev: Jeg er mot.

Flere stemmer: Alle sammen?

Elev: Vi er mot Forent Russland.

Rektor: Og hva er dere for?

Elev: Vi er for rettferdighet.

Rektor: Og hva er rettferdighet for noe?

Elev (jente): Det er det som vi ikke har.

Elev: Rettferdighet, det er når myndighetene bryr seg om folk, og ikke bare om seg selv. Om vanlige borgere, og ikke om sine millioner. Det er jo mange som vil bo i en fri stat, i et fritt land.

Rektor: Det betyr altså at du mener det har blitt verre å leve her etter at Putin og Medvedev kom til makten?

Elev: Nei, men de har bare blitt sittende for lenge, de blir bare sittende der.

Elev: Ja.

Rektor: Så du har levd i en eller annen periode som jeg må ha gått glipp av? Hvem var det du levde så bra under? Under Putin og Medvedev ble det verre for deg?

Elev: Vi har studert historie.

Rektor: Naturligvis.

Elev: Vel…

Rektor: Hva da vel? Jeg spør deg, deg konkret, under hvilken leder levde du bra? Hva mener du med vel?

Elev: Vi har faktisk bare hatt en leder.

Rektor: Du sa at det har blitt verre. Men dere levde ikke i de vonde 90-årene. Den gangen gikk alle rundt med, unnskyld meg, kniver og skytevåpen. Det var fullstendig lovløse tilstander. Det var da jeg studerte på høyskolen! Det var skummelt å gå ut etter klokka åtte om kvelden. Det har ikke dere opplevd.

Elev: Vil De ha det samme igjen?

Lærer: Det er dere som vil det!

Elev: De har nettopp buret noen inne uten grunn. De tok ham med til politiet.

Rektor: Det er borgerkrig.

Elev: Det er lovløshet.

Rektor: Akkurat, lovløshet. Fordi – hva fører disse demonstrasjonene og splittelsene til for myndighetene?

Lærer: Til politisk krise, og så til borgerkrig.

Rektor: Og så til borgerkrig. Brodermord.

Lærer: Vil dere ha det som i Ukraina, eller som vi hadde det i 1917?

Elev: Vi vil ikke ha et sånt regime.

Lærer: Fortell meg, vil dere virkelig gjøre dette nå? På hvilken måte?

Elev: Altså, vi skal bare samle oss.

Lærer: Og hva så?

Elev: Det blir mange folk.

Lærer: Mange folk. Og så, hva skjer videre?

Elev: Folk vil i alle fall få se. De vil oppdage at det finnes borgere.

Lærer: Borgere. Det blir en liten gjeng styrt av voksne som ikke har noe å miste, for å si det sånn.

Rektor: Dere, vi har i det minste prøvd å advare dere på forhånd. Det som er i ferd med å skje nå, kalles for polemikk, og det er ikke godt for noen. Dere må uansett – jeg råder dere, jeg tvinger dere ikke, men jeg råder dere – til å høre på det som vi har sagt, og å trekke visse konklusjoner. Jeg tenker først og fremst på deres fremtid.

Lærer: Husk at dette er skjebnesvangert.

Rektor: Jeg har kranglet med disse politimennene. Jeg prøvde å forsvare Maksim. Jeg sa at dette bare er noen ungdomstreker som ikke er godt for noen. Tro meg, han har det ikke så lett nå. Det er veldig tøft. Jeg vil ikke at noen av dere skal havne i samme situasjon. Alt som dere sier her, fra pultene deres, det er tomme ord. Jeg gjentar: Ta dere sammen, bli til ordentlige folk, bli til noe. Det vil være det riktig å gjøre.

Lærer: Dere, jeg ber dere en gang til. Tenkt dere om, tenk dere om… Dere, hva skal vi begynne med? Karakterene eller hjemmeleksene? 

Oversatt fra Meduza.io
Guttene som kaller inn til
demonstrasjonen i Brjansk
Foto: VKkontakte
vk.com/club142611852



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar